Home / Blog / Hoe digitaal is Vlaanderen?

Hoe digitaal is Vlaanderen?

LATER LEZEN

Moderne mediagebruikerElk jaar rond deze tijd krijgen we de nieuwe resultaten van de digimeter van iMinds. Wat leren we bij vandaag? Wanneer aan mensen gevraagd werd om te kiezen welk mediatoestel ze meest waarschijnlijk zouden kopen in de nabije toekomst, bleek de voorkeur uit te gaan naar een laptop (33,1%) of een tablet (28,6%). Veertien procent heeft geen uitgesproken voorkeur. Kijkend naar de leeftijdscategorieën, zijn er wel opmerkelijke verschillen. Laptopsen smartphones zijn meer gegeerd bij de jongere leeftijdsgroepen, terwijl tablets de grootste voorkeur hebben bij 30- tot 59-jarigen.

De meerderheid van de mensen gebruikt nog steeds fysieke schijven om gegevens te bewaren. 73,1 procent gebruikte de harde schijven van hun apparaten en 55,7 procent bewaarde gegevens op een extern toestel (USB-stick, externe harde schijf).

Voor het grootste deel van de internetgerelateerde taken, blijven computers (laptop of desktop) de meest courant gebruikte toestellen. Wanneer het gaat over het spelen van videospelletjes en over sociale media, hebben mobiele toestellen de voorkeur (respectievelijk tablets en smartphones).

Vrij vertaald: de cloud is voor opslag nog niet echt de norm en jongeren zijn mobieler (maar tablets zijn vooral populair bij oudere groepen). Dit laatste kan ook met latere adoptie te maken hebben, maar ik zie nog andere mogelijke verklaringen. Als je een laptop nodig hebt voor school en al een smartphone gebruikt, dan lijkt de tablet behoorlijk overbodig. Los van de vraag of je de drie toestellen wel kan betalen.

iMinds zette zelf deze korte samenvatting online:

In Vlaanderen hebben 9 op 10 mensen toegang tot het internet en tot een computer in hun huishouden. Een derde beschikt over een spelcomputer en 86% heeft digitale tv thuis. De adoptie van deze technologieën toont slechts een beperkte groei en lijkt daardoor te stagneren. Alleen de adoptie van smartphones en de toegang tot een tablet in het huishouden vertonen een significante groei.

Meer weten over Media en ICT in Vlaanderen in 2014? Download de samenvatting of vraag het volledige Digimeter 2014 rapport aan.

Aan de hand van de verzamelde data over mediabezit en -gebruik heeft Digimeter de Vlaamse populatie opgedeeld in verschillende groepen, elk met een typisch profiel:

Tijdslijn_Profile

Dit stuk verscheen eerder op Pedro’s blog X, Y of Einstein.

DEEL DIT BERICHT