Home / Blog / Hoe Facebook zichzelf kapotmaakt

Hoe Facebook zichzelf kapotmaakt

LATER LEZEN

Facebook betalenValt het je wel eens op dat je op Facebook steeds minder berichten ziet van je vrienden? Ik ben al snel aan het einde van mijn nieuwsfeed en vraag me af waar ze allemaal zijn. Gevlucht? Ik klik dan nog maar eens op ‘show most recent’ om Facebook duidelijk te maken dat ik geen gefilterde feed wil zien. Het is namelijk mijn ervaring dat Facebook voor mij beslist dat de statusupdates van mijn verkering (de belangrijkste persoon in mijn wereld) niet relevant zijn voor mij, ook al heb ik Facebook expliciet medegedeeld dat wij een stel zijn. Ook de strategie met meest recent heeft geen succes: het lijkt alsof ik steeds dezelfde berichten zie van een klein groepje mensen.

Vorig jaar schreef ik op The Post Online dat de inhoud van Facebook sterk was veranderd in de zes jaar dat ik toen lid was van het sociale netwerk. Het soort updates dat je voorbij ziet komen is veranderd van ‘X is op vakantie’ tot ‘X vindt deze link van nu.nl leuk’. De oorzaak van die verandering zocht ik in Facebooks constante strijd met concurrenten: om maar niet te verliezen van andere netwerken, heeft Facebook functionaliteiten ingebouwd die lijken op bijvoorbeeld Twitter en Foursquare. Onlangs veranderde Facebook weer iets. Je krijgt nu nog minder berichten van je vrienden te zien.

Het lijkt een krankzinnige zet van een site wiens populariteit te danken is aan de behoefte van mensen om in contact te staan met hun netwerk. Het probleem is dat Facebook maar geen goede manier kan vinden om geld te verdienen aan haar gigantische groep gebruikers. Daarom heeft het netwerk besloten dat wij allemaal adverteerders moeten worden. Wil je echt dat al je vrienden die foto van jou op het Thaise strand zien? Dan kun je, net als een bedrijf, deze statusupdate boosten voor een luttele €5,22 (klik op de afbeelding links).

De Australische wetenschapsjournalist Derek Muller legt dit probleem van Facebook uit in een YouTube-filmpje. Hij stelt – en ik ben dat met hem eens – dat dit nieuwe verdienmodel een averechtse uitwerking zal hebben.

Ik wil graag zoveel mogelijk zien van wat mijn vrienden doen. Op Instagram krijg ik ‘gewoon’ een feed met in omgekeerd chronologische volgorde de foto’s van al mijn vrienden, niet alleen de vrienden waarvan Instagram heeft bepaald dat ze belangrijk zijn. Op deze wijze maakt Facebook de site zo onaantrekkelijk voor gebruikers dat we geen keuze hebben uit te wijken naar een andere site. Dat, of we gaan allemaal betalen om een statusupdate te promoten. Wat lijkt waarschijnlijker?

TAGS
DEEL DIT BERICHT