Home / Blog / Hoe het internet goed is voor indie-artiesten

Hoe het internet goed is voor indie-artiesten

LATER LEZEN

Hoewel de muziekindustrie net als iedere industrie draait om productie en verkoop, zien veel muzikanten zichzelf niet graag als kapitalisten in een markt. ‘Independent music’ heeft een hoog aanzien omdat dit etiket een groep artiesten bevat die zichzelf als onafhankelijk zien. Maar wat is dat eigenlijk? Independent music is niet direct verbonden aan een genre en ook de relatie met platenmaatschappijen alleen is geen goede indicatie.

Hugh Brown [abstract] vroeg muzikanten wat zij Independent vinden. Hij hield een survey onder 83 muzikanten die zichzelf als Independent zagen. Daarna hield hij diepte-interviews met vier muzikanten en vier mensen uit de industrie. Hij onderscheidt drie dimensies waarop zijn respondenten baseren wat Independent is.

Intrinsieke motivatie
De muzikanten begonnen om hun eigen muziekbehoefte te vervullen. Om dat echter te kunnen blijven doen moeten ze carrière maken en dat betekent dat waardering van anderen nodig is, namelijk van fans en de industrie. Dit betekent dat ze artistieke compromissen moeten sluiten. De motivatie om door te gaan is vrijwel altijd intrinsiek: ze willen mooie muziek maken. Extrinsieke motivatie geldt vooral voor de waardering van fans en zit nauwelijks in geld.

Netwerken
Platenmaatschappijen hebben een groot netwerk opgebouwd waarmee de inkomsten gemaximaliseerd kunnen worden. Een ‘360 record deal’ is een contract waarin alle mogelijke inkomsten geregeld zijn, van het uitgeven van muziek en het spelen van shows tot merchandise. Independent artiesten willen hiervan weg blijven en moeten dus zelf een netwerk opbouwen. Het internet helpt daarbij. Zo verzamelt een respondent emailadressen van bezoekers van concerten om hen zo de volgende keer in te kunnen schakelen bij de promotie van een show.

Creatief zaken doen
Independent artiesten zijn zelfstandige ondernemers. Dat betekent dat ze allerlei administratieve taken hebben. Ook hier proberen ze hun creativiteit te botvieren om dit noodzakelijk kwaad zo aangenaam mogelijk te maken. Crowdsourcing aan fans speelt ook hier een belangrijke rol. De geïnterviewde muzikanten geven aan dat het belangrijk is om een mentor te hebben, iemand die ze volledig zakelijk kunnen vertrouwen.

Brown concludeert dat internet goed is voor Independent artiesten. Dankzij nieuwe media kunnen artiesten zelf een netwerk bouwen en houden zij meer controle over hun muziek. Deze belofte biedt vooral voor amateurs en semi-professionals een kans een muziekcarrière op te bouwen. Independents doorbreken de macht van de platenmaatschappijen:

If the “Indie” music scene can be read as a wider relational shift rather than merely a shift in attitudes, we can expect to see a radical reorientation of the music industries around networks of trust, attitudes towards artistic control, and a rethinking of the place of business in music (p. 535).

DEEL DIT BERICHT