Home / Blog / IJsland gooit vrouwen in de aanbieding om toeristen te lokken

IJsland gooit vrouwen in de aanbieding om toeristen te lokken

LATER LEZEN

De laatste jaren maken steden en landen gebruik van citymarketing en nation branding om hun economische belangen te verwezenlijken. Deze promotiecampagnes laten vaak een opmerkelijk eenzijdige identiteit van een land zien. Zo wordt uit scriptieonderzoek duidelijk dat in Dutch Design vooral voor een blanke, ironische handelsman symbool staat. Veel van de campagnes zijn erop gericht toeristen te lokken. Dat wordt meestal gedaan door beelden van prachtige natuur af te wisselen met mooie vrouwen. Zo heeft dit spotje voor Turkije een halfnaakte vrouw die zich lekker laat verwennen. Meest bekend is wellicht het onderdanige en immer glimlachende model van Singapore Airlines.

Er is nog weinig onderzoek naar de invloed van nation branding op beeldvorming. Alessio en Jóhannsdóttir [abstract] doen een aanzet door te beschrijven hoe de verbeelding van IJsland in promotiecampagnes de laatste jaren is veranderd. Time Europe schreef bijvoorbeeld over de blonde babes en de geweldige uitgaansscene. The Iceland Review (IJslands Engelstalige magazine) merkte dit ook op. Het beeld van het promiscue supermodel lijkt strijdig met het imago van IJsland als voorloper op het gebied van seksegelijkheid. Dit onderzoek laat zien dat de meest beproefde verkooptechniek aller tijden (seks) toegepast blijft worden, los van de ‘ware’ aard van een land.