Home / Blog / Internetbuzz voorspelt succes bij de Oscars

Internetbuzz voorspelt succes bij de Oscars

LATER LEZEN

Vannacht werden in Los Angeles de jaarlijkse Academy Awards uitgereikt. De Oscars zijn cruciaal voor de filmindustrie, omdat de prijzen gezien worden als indicatie van kwaliteit. Er is dan ook altijd veel buzz rondom de ceremonie en de genomineerde films, onder andere op het internet. Forumdiscussies en blogs vormen dankbaar materiaal voor onderzoekers, omdat zo sentiment gepeild kan worden zonder kostbare surveys of interviews uit te voeren. Een Amerikaans marketingblog maakte deze infographic over buzz op Twitter en de genomineerde films. Duitse wetenschappers [PDF] gebruikten in 2008 discussies van de Internet Movie Database (IMDb) om te achterhalen of deze een indicatie vormen voor kassucces en Oscar-nominaties.

De onderzoekers gebruikten social-network-analyse om een model met drie componenten te testen: intensiteit van de discussie, positiviteit (gemeten met de woorden “win,” “nominate,” “great,” “good,” “award,” “super,” “oscar,” en “academy”) en tijd (het gaat hier om ruis in verband met releasedata die op de Oscars afgestemd worden).

De resultaten laten samenhang zien tussen buzz op IMDb en de Oscar-nominaties. Simpelweg kijken naar de positiviteit van forumpostings voorspelt wie gaat winnen. Een hoge intensiteit van discussie is daarnaast een voorspeller voor succes aan de box office. Niet iedere film met commercieel succes wordt intensief besproken op IMDb, maar alle intensief besproken films scoren goed aan de kassa. Hierbij geldt wel dat trendsetters, dat wil zeggen mensen met een centrale positie in het netwerk, meer gewicht moeten hebben in het model.

De auteurs zien kansen voor marketeers. Als het succes van een film voorspeld kan worden door internetfora te analyseren, is het nuttig marketingcampagnes af te stellen op online trendsetters.

DEEL DIT BERICHT