Home / Blog / iPad-project op scholen LA verspilt $61 miljoen

iPad-project op scholen LA verspilt $61 miljoen

LATER LEZEN

Zo ziet een iPad er nou uitHet Los Angeles Unified School District had een ambitieus plan om iedere docent en leerling van een “technological device” te voorzien. Het project ging in augustus 2013 van start en moet vijf jaar duren. Deze maand verscheen het eerste evaluatierapport. Pedro schreef er een blogpost over:

Je kunt via deze link het evaluatierapport lezen over het gebruik van iPads op 47 scholen in Los Angeles. Dit is niet oninteressant omdat er een grote aankoop van toestellen was gedaan om deze massaal op scholen in te voeren. Bij de tablets hoorde ook een curriculum dat door Pearson [een mediaconglomeraat gespecialiseerd in onderwijs, LD] werd opgesteld om aan de Common Core-doelen, de gemeenschappelijk doelen van de staat, te werken. Los van het schandaal dat over de aankoop is losgebarsten (maar dat niet zozeer met onderwijs zelf te maken had), blijkt dat de scholen nauwelijks de iPads en de Pearson-methodes geïntegreerd hebben in hun onderwijs.

Dit gaat over 109000 tablets, een kostprijs van 61 miljoen dollar. Maar… Uit het rapport, door externen opgesteld, blijkt dat LA vooral veel aandacht heeft besteed aan de verspreiding van de tablets ten koste van visie-ontwikkeling en de begeleiding van de leerkrachten hierbij. Het rapport staat in schril contrast met eerdere succesberichten over het project.

Concreet:

  • Slechts één op de 245 bezochte klassen gebruikte het (dure) curriculum en de iPads in de klas;
  • Vier op vijf scholen geeft aan nauwelijks de tablets te gebruiken;
  • De onderzoekers merken wel op dat ze in enkele scholen interessante toepassingen van de tablets zagen.

Dit stuk verscheen eerder op Pedro’s blog X, Y of Einstein. Lees ook: De school van de toekomst gaat niet over schermen

TAGS
DEEL DIT BERICHT