Home / Blog / Jeugd beter geïnformeerd over Afrika dan babyboomers?

Jeugd beter geïnformeerd over Afrika dan babyboomers?

LATER LEZEN

Naar aanleiding van de hype rond ‘Kony 2012’ heeft het gerenommeerde Pew Research onderzoek gedaan naar het bereik van deze video-actie. Jongeren tussen de 18-29 hadden vaker meer over de video gehoord dan ouderen, en dit nieuws bereikte hun vooral via sociale media en veel minder via traditionele nieuwsbronnen. Deze uitkomst is niet geheel verrassend omdat jongeren nog steeds sociale media domineren en de makers van de Kony-campagne sterk inzetten op sociale media. Wat wel belangrijk en relevant is, is dat jongeren twee keer vaker de video hebben gekeken dan ouderen.

Uit analyse van de 5 miljoen tweets die de campagne genereerde in de eerste week blijkt dat de boodschap niet bij iedereen positief aankwam: 17 procent stond er sceptisch of negatief tegenover. Dit komt overeen met de ferme kritiek op de campagne die snel op blogs verscheen. Het is daarbij opvallend dat aan het begin de tweets meer positief waren – de kritiek moest dus even geformuleerd worden.

Implicaties
Dit betekent niet dat jongeren beter geïnformeerd zijn over Afrika dan babyboomers, al zou je heel voorzichtig uit het onderzoek kunnen afleiden dat ze iets beter geïnformeerd zijn over Kony. Het laat vooral zien hoe sociale media sturing geven aan een andere manier van verspreiding en consumptie. Het is makkelijker een origineel te zien: iedere tweet of blogpost over Kony bevat een link naar de video, terwijl je in een journaaluitzending of krant niet kunt linken. Dit heeft er toe geleid dat jongeren vaker de bron hebben bekeken en dat ouderen hun informatie vooral ‘tweedehands’ uit de reguliere media kregen. Daarnaast laat het zien dat de snelheid van het internet hoop biedt voor een (even) snelle kritische reactie op aanvankelijke hypes.

Korte samenvatting, volledig rapport

DEEL DIT BERICHT