Home / Blog / Jongeren delen niet zomaar alles online

Jongeren delen niet zomaar alles online

LATER LEZEN

Gisteren kwam er onderzoek uit van Pew Internet over tieners, sociale media en privacy. Hoewel Amerikaanse tieners allerlei informatie delen, zijn zich terdege bewust van privacy en zetten zij niet zomaar alles online. Er wordt meer gedeeld dan vroeger, maar wat gedeeld wordt is afhankelijk van het type platform en van de grootte van het netwerk. De populariteit van Facebook neemt af, die van Twitter neemt toe (vooral onder African-American tieners). Het onderzoek schetst een positief beeld: jongeren hebben al veel mediawijsheid over sociale media. Tieners hebben het nog steeds vooral leuk op sociale media (zie dit stuk uit november 2011).

Wat wordt gedeeld

Wat tieners online delen is vooral een functie van het platform. Op MySpace werden in 2006 andere dingen gedeeld dan nu op Facebook. Zo vraagt Facebook bijvoorbeeld om je telefoonnummer. Twintig procent deelt dat ook. In 2006 deelde slechts twee procent deze informatie. Hoewel meisjes en jongens ongeveer evenveel informatie delen, geven jongens vaker hun nummer op, en oudere jongens nog vaker. Slechts 16 procent deelt automatisch hun locatie in een post. Sommige tieners vinden dit overbodig en onveilig, een klein deel geeft aan het handig te vinden hun vrienden en ouders te laten weten waar ze zijn. Zo’n veertig procent van de tieners liegt online wel eens over de leeftijd om zo toegang te krijgen tot een bepaalde site. Dertig procent geeft aan reclame te zien die ze niet geschikt vinden voor hun leeftijd.

Publiek of privé

Openbare accounts zijn op Twitter standaard, maar toch heeft een kwart van de twitter-tieners een slotje. Twaalf procent geeft aan niet te weten of hun account privé of openbaar is. Er is hier een opvallend verschil tussen jongens en meisjes: vijf procent van de meisjes weet dit niet tegen 21 procent van de jongens. Op Facebook zijn meisjes ook strenger in het bewaken van hun profiel. Vrijwel iedereen (92%) gebruikt zijn echte naam. Het valt op dat African-American tieners dit aanzienlijk minder doen dan witte tieners (77 vs 95%).

Wie bevrienden

Facebook-vriendschappen weerspiegelen offline vriendschappen, maar een derde van de Facebook-gebruikers geeft aan vrienden te zijn met mensen die ze niet fysiek hebben ontmoet. Dit komt meer voor onder oudere gebruikers. Dertig procent is vrienden met leraren en sportcoaches, en meisjes doen dit meer dan jongens. Dertig procent is vrienden met celebrities. Oudere tieners zijn dat vaker, en African-American jongeren het vaakst. Hoe meer vrienden iemand heeft, hoe actiever hij is online. Tieners met veel Facebookvrienden hebben vaker ook een Twitter-account. Deze groep doet ook meer aan privacybescherming. Opvallend: jongeren met een groot netwerk zijn minder vaak vrienden met hun ouders.

Wie ziet wat

Meer dan helft van de tieners vindt het helemaal niet moeilijk om hun privacyinstellingen te regelen op Facebook. Hoe ouder ze worden, hoe makkelijker ze dit vinden. De meeste tieners laten iedereen dezelfde informatie zien, en maken dus geen onderscheid tussen wat vrienden en ouders zien. Tieners kiezen eerder voor andere manieren om informatie te maskeren. Zo heeft 74 procent wel eens iemand verwijderd en heeft 58 procent wel eens iemand geblockt. Meisjes doet dit vaker dan jongens. Meer dan de helft geeft aan inside jokes of verborgen boodschappen te gebruiken zodat niet iedereen snapt wat ze bedoelen. Over statusupdates wordt goed nagedacht om zoveel mogelijk likes te behalen. Foto’s met weinig likes worden vaak verwijderd. Meer dan de helft haalt wel eens reacties van anderen weg. Een kwart post wel eens valse informatie om hun privacy te beschermen. African-American tieners doen dit opmerkelijk vaker (39%). Tieners zijn verdeeld over adverteerders. Zestig procent maakt het niet uit dat adverteerders hun info zien. Jongere kinderen zijn hier meer bezorgd over. Uit de focusgroepen wordt duidelijk dat de tieners slecht weten wat zulke partijen allemaal over hun kunnen zien.

Tanende populariteit Facebook

Facebook is minder populair. Tieners vinden het niet leuk dat er zoveel ouders op zitten en ze klagen over stomme updates van hun vrienden. Ze zijn heel weinig enthousiast over Facebook, maar blijven erop omdat ze het gevoel hebben anders belangrijke zaken te missen (zie ook pauze ipv stoppen). Gebruikers van andere platforms, zoals Instagram en Twitter, zijn daarover wel enthousiast.

Plezier

Meer dan helft van de tieners heeft online wel eens een ervaring gehad waardoor ze zich beter over zichzelf voelden. Een op de drie heeft wel eens online een ervaring gehad waardoor ze zich dichterbij een ander voelden staan. Deze percentages zijn veel minder hoog voor tieners die geen sociale media gebruiken. Een op de zes tieners heeft wel eens een nare ervaring gehad online. Bij meisjes ligt dit hoger. Meer dan helft heeft wel eens iets niet geplaatst omdat ze dachten dat ze er later problemen mee zouden krijgen. De tieners die sociale media gebruiken denken hier beter over na. Slechts vier procent meldt dat ze wel eens iets gedeeld hebben dat later een probleem vormde voor hunzelf of hun familie. Ook slechts vier procent meldt dat ze wel iets gepost hebben waarmee ze later op school in de problemen kwamen. Ongewenst contact van vreemden is een uitzondering.

Methode

De resultaten zijn gebaseerd op data uit een survey en uit focusgroepen. Eerst werden twee online focusgroepen georganiseerd, op basis waarvan de vragenlijst is ontworpen. De vragenlijst werd vervolgens in 2012 afgenomen onder 802 ouders en hun 802 tienerkinderen (van tussen de 12 en 17). Deze steekproef is representatief voor de VS. Begin 2013 hielden onderzoekers van Harvard 24 focusgroepen met 156 leerlingen (11 tot 19 jaar) uit de omgeving van Boston.

DEEL DIT BERICHT