Home / Blog / Kun je worden wat je niet kunt zien?

Kun je worden wat je niet kunt zien?

LATER LEZEN

GenderrepresentatieJanneke van Heugten is directeur van VIDM (Vaker In De Media, vroeger Vrouwen In De Media), een organisatie die zich inzet om meer vrouwen in de media te laten zien. Het gaat daarbij vooral om vrouwelijke experts die te weinig in nieuwsmedia aan het woord komen. Ze lanceerde deze week een campagne getiteld You can’t be what you can’t see: het is onmogelijk om iets te worden waarvan je niet weet dat het bestaat. In de campagne wordt de onzichtbaarheid van vrouwen gekoppeld aan de toekomst van meisjes.

De campagne maakt een klassieke fout: representatie wordt gelijkgesteld aan receptie. Media werken echter niet als een injectienaald. In plaats daarvan geven kijkers actief betekenis aan wat ze zien. Meisjes blijken uitstekend in staat om te deconstrueren en te bekritiseren dat er in films en series vooral blonde, dunne, jonge vrouwen te zien. Daarnaast hebben meisjes weinig op met de praatprogramma’s waar Van Heugten tegen stijdt. Als ze al vinden dat daar te weinig vrouwen zitten, denken ze dat dit anders zal zijn als zij groot zijn.

Het tekort aan vrouwen aan talkshowtafels is een teken van seksisme en dat is een slechte zaak. De strijd daartegen verliest echter aan geloofwaardigheid als een campagne gebaseerd is op onjuiste beweringen over de werking van de media. Het is bovendien onnodig om die strijd te voeren uit naam van jonge meisjes.

Dit is een bewerking van mijn column over deze campagne vandaag op The Post Online. Meer over rolmodellen, representatie en receptie in ‘Meisjes Kijken’. 

Beeld: parodie op bekende seksistische advertentie.

DEEL DIT BERICHT