Home / Blog / Literaire tijdschriften zijn in

Literaire tijdschriften zijn in

LATER LEZEN

Met de komst van nieuwe media worden oude media vaak dood verklaard. Hoewel daar vanuit de geschiedenis beperkt bewijs voor is (we gebruiken nog steeds radio en kijken nog steeds televisie), zou het internet de doodsteek zijn voor print. Zowel de journalistiek als het fysieke boek zijn dood verklaard. Er is daar echter ook een tegenreactie op te zien. The Guardian plaatste afgelopen weekend een stuk over de nieuwe literaire tijdschriften uit New York:

“Publishing is undergoing something genuinely exciting in New York, a new, post-digital dawn in which a web-literate and politically engaged generation is re-energising journalism with fierce-thinking in stylish print and online publications; it’s from them that we’ll take our next generation of household-name writers.”

Voorbeelden zijn The American Reader, een maandelijks literair tijdschrift met besprekingen van nieuwe fictie en interviews met auteurs, en The New Inquiry, een platform voor culturele en politieke discussie.  Drijvende kracht achter de tijdschriften zijn jonge mensen, twintigers. Kenmerkend zijn samenwerking tussen titels in plaats van het idee van competitie, de combinatie van zowel print als digitaal en het mengen van serieuze en lichte inhoud (“as well-versed in abstruse Marxist theory as they are Lindsay Lohan”).

We zien de ontwikkeling ook in Nederland. In 2011 startten Toine Donk en Daniël van der Meer Das Magazin, een mooi vormgegeven blad dat ook offline avonden organiseert. Daarnaast zou je de interesse in zogeheten ‘long reads’ ook als onderdeel van deze trend kunnen zien. Dit zijn lange stukken (meer dan 2000 woorden) die online staan maar zich kenmerken door diepte en brede interesse. NRC startte in oktober met het verzamelen van longreads voor lezers en uitgeverij Fosfor kreeg van het Stimuleringsfonds voor de Pers een subsidie van bijna een ton om te experimenteren met de ontwikkeling van longform-apps voor de Nederlandse markt.

Hoewel deze literaire tijdschriften hoopvol stemmen over de toekomst van print, betekent het geenszins dat dit een trend is die breed gedragen wordt onder twintigers. Veeleer gaat het om een nieuwe garde van talentvolle en enthousiaste schrijvers die ook zonder dit soort initiatieven tot de intellectuele elite zou zijn gaan behoren (zie in dat kader ook Spunk).

DEEL DIT BERICHT