Home / Blog / Marketeers slaan plank mis: meisjes pikken Lego voor meisjes niet

Marketeers slaan plank mis: meisjes pikken Lego voor meisjes niet

LATER LEZEN

In een vrijwel onnavolgbare redenatie hebben marketeers van Lego besloten gender based marketing in te zetten. Speelden jongens én meisjes al jarenlang met Lego, vond de speelgoedgigant het nu nodig een lijn te ontwikkelen speciaal voor meisjes. Uit eigen onderzoek [zie Frankwatching] bleek namelijk dat meisjes anders spelen dan jongens. Lego vond toen dat het de “plicht” had om Lego Friends te maken. Het resultaat is vanuit feministisch perspectief niets minder dan bedroevend. De gecreëerde karakters zijn allen meisjes en hebben aanduidingen als ‘animal-lover’, ‘beautician’ en ‘social butterfly’. Er is ook nog de ‘smart girl’ – let op de toevoeging girl. De settings die passend zijn voor meisjes zijn een café, een droomhuis en een zwembad. De blokjes en poppetjes zijn ronder en ‘meisjeskleuren’ als roze en paars zijn nadrukkelijk aanwezig. De reclame – zie hieronder – lijkt bijna satirisch in haar zoetsappigheid.

De jaren ’50 zijn echter voorbij en het publiek pikt deze marketing niet. Vrij snel na de lancering dook een advertentie (foto rechts) op uit 1981. ‘Zo kon het toen, en waarom nu niet?’ dachten moeders, die ongetwijfeld vroeger zelf met ongegenderde Lego speelden. Er is een petitie gestart en op Twitter wordt via de #liberateLEGOs ongenoegen kenbaar gemaakt.

Volgens Sander Janssens, marketingdocent aan de Hogeschool Windesheim, valt te bezien of de ophef zal leiden tot imagoschade voor Lego. Hij denkt dat het aleen hoger opgeleide ouders zijn die wakker liggen van rolbevestigend speelgoed. Zijn voorspelling getuigt niet alleen van dedain voor het belang van seksegelijkheid, maar ook van weinig vertrouwen in de kracht van sociale media. Daar overheerst het krachtige beeld van de 4-jarige Riley – onopgeleid – die gebombardeerd is tot woordvoerder van de protestcampagne. In dit filmpje dat viral ging spreekt zij eloquent haar afschuw van gender based marketing uit.

DEEL DIT BERICHT