Home / Blog / Memes als betekenisvolle emotionele, interpersoonlijke communicatie

Memes als betekenisvolle emotionele, interpersoonlijke communicatie

LATER LEZEN

LOLCATMemes zijn running gags die rondgaan op het internet. Hoewel memes ontzettend populair zijn, wordt er in verhouding bar weinig onderzoek naar gedaan. Kate Miltner schreef haar scriptie erover en werkt inmiddels voor Microsoft. We schreven eerder over haar werk waarom LOLCATS leuk zijn. In een recente presentatie [volledige toegang] voor de jaarlijkse conferentie van de International Communication Association legt Miltner uit hoe de inzet van memes verandert en waarom dat relevant is.

Bij memes is kennis van de regels van het genre essentieel. De gebruiker laat met een meme zien hoeveel culturele kennis hij heeft. Er bestaan verschillende sites waar gebruikers makkelijk memes kunnen maken, zoals Meme Generator en Quick Meme. Daar valt volgens Miltner echter op dat makers zich helemaal niet aan de regels van het genre houden. Volgens haar komt dat omdat memes ook gebruikt worden voor interpersoonlijke (en dus privé) communicatie.

In het denken over User Generated Content (USG), waar memes onder vallen, is het idee steeds dat deze content bedoeld is voor publieke outlets. Uit het onderzoek van Miltner bleek nu juist dat mensen memes maken om in kleine kring zaken te communiceren, als een verjaardagskaart bijvoorbeeld of als een vorm van sociale steganografie: een soort cryptisch bericht op een publiek forum dat alleen insiders snappen. LOLCATS zijn hier geschikt voor omdat ze emotionele afstand toestaan en omdat er voor iedere gelegenheid wel een LOLCAT te vinden is.

Binnen de internetcultuur worden emoties en emotionele uitingen gezien als teken van zwakte. Een LOLCAT inzetten om een emotie over te brengen is dus een internettermen het fout doen. Miltner stelt dat dit een van de redenen is waarom oudere internetters nu klagen over het gebruik van memes. Gender speelt hierbij een rol: gebruikers van platforms als 4chan – waar memes geboren werden – zijn vooral jonge mannen. De emotionele gebruikers zijn vaak wat oudere vrouwen.

Miltner eindigt met een aantal relevante vragen:

  • What does it mean that we are using formats that were birthed in an environment bathed in sexism and white male privilege?
  • How does that impact what we express, and who chooses to participate in this way?
  • What does it mean that more than ever before, we are thinking and feeling in pictures – those of our own making, as well as those that we repurpose for our own use?
  • What does it mean for this type of expression that the vocabulary of emoji – as well as the canonical library of GIF images that are perpetually re‐used and repurposed— is limited in very specific ways?
  • If we understand that people spread things because the content is emotionally resonant for them on some level, why do we assume that this sort of exchange is only happening in public venues?

Tot slot vraagt ze zich af waarom memes pas serieus genomen werden toen ze gebruikt gingen worden voor serieuze zaken, zoals politiek. Het antwoord daarop ligt besloten in de aard van populaire cultuur. Nog steeds kennen we daaraan weinig status toe, ondanks het grote aantal mensen voor wie zulke uitingen betekenisvol zijn in hun leven.

TAGS
DEEL DIT BERICHT