Home / Blog / Mondiale trends in tabletgebruik en televisiekijken

Mondiale trends in tabletgebruik en televisiekijken

LATER LEZEN

Mediagebruik is notoir lastig te meten. Sommige onderzoeksinstituten maken gebruik van tijdsbestedingsdagboeken, terwijl andere zich verlaten op zelfrapportage achteraf in een enquête. Waar bij het eerste een activiteit gemakkelijk vergeten wordt op te schrijven, zit bij het laatste het probleem in welke frequentie: vraag je naar hoe vaak iemand iets per dag/week/maand doet? Of laat je het aantal minuten schatten? Multitasken compliceert dit nog verder, maar voor onderzoekers is multitasken nu juist bijzonder interessant.

Nielsen, het Amerikaanse mediabedrijf gespecialiseerd in kijk- en luisteronderzoek, publiceerde deze week cijfers over televisiekijken en tabletgebruik. Maar liefst 88 procent van de tabletgebruikers doet dit regelmatig terwijl de televisie aanstaat. 86 procent van de smartphone-gebruikers doet dit eveneens minimaal eens per maand. Onderstaande figuren geven weer hoe vaak dit gebeurt – zie daar ook het probleem van de vraagstellingen. Eigenlijk is het meest interessant dat 12 procent van de Amerikanen tegenover 35 procent van de Duitsers nooit met de iPad op schoot televisie kijkt. Waar komt dat verschil vandaan? Zijn Duitsers meer geconcentreerd op één taak? Of hebben Amerikanen gewoon vaker de televisie aan staan op de achtergrond? Mensen zitten overigens voornamelijk te mailen tijdens het televisiekijken, maar er wordt ook informatie over programma’s en producten opgezocht. In het onderzoek is niet meegenomen hoeveel mensen ‘televisie’ kijken op een tablet.