Home / Blog / Muziek uit je jeugd als marketingtool

Muziek uit je jeugd als marketingtool

LATER LEZEN

“Maak een muzikale reis langs de nummers waarmee je opgroeide. Van de klassiekers uit je jeugd tot en met de hits van nu”. Dat is de belofte die de Playlist van je Leven doet, een nieuwe site, gestart om de samenwerking tussen Spotify en KPN voor het voetlicht te brengen. Het werkt als volgt: je kiest je favoriete nummer van toen je dertien jaar oud was. Aan dat nummer hangen genre-tags, en op basis van die tags wordt een playlist van jouw nummers samengesteld, van je pubertijd tot heden. Je kunt van elk nummer de tien secondenversie afspelen, en als de lijst je bevalt kan je hem opslaan en via een abonnement op Spotify Premium volledig beluisteren.

Waarom wordt je playlist gebaseerd op je muzikale voorkeuren als dertienjarige? De site stelt: “Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen rond hun dertiende bewust naar muziek gaan luisteren en hun muzikale smaak vormen.” Maar is dat een goed vertrekpunt? Want hoe consistent is de muzieksmaak van pubers eigenlijk?

Mulder et al. [abstract] stellen zich die vraag in hun onderzoek naar muzikale voorkeuren onder pubers en jong volwassenen. Zij lietten een groep van 236 proefpersonen over 21 maanden drie maal hun favoriete artiest en favoriete genre rangschikken. De uitkomsten lieten zien dat er relatief vaak van favoriete artiest gewisseld werd, vooral door de jongste leeftijdsgroep. Toch was genrevoorkeur vrij consistent; jongeren veranderden maar weinig wat betreft hun muzikale voorkeuren. Geslacht of sociale klasse waren niet van invloed op de consistentie, alleen leeftijd droeg bij: naarmate jongeren ouderen werden, werd hun smaak nog vaster. De onderzoekers concluderen: “music taste is already well developed in early adolescence, and crystallizes further during late adolescence and early adulthood.”

Dit onderzoek weerlegt het idee dat wispelturige pubers om de haverklap van muzikale voorkeur wisselen. Toch blijven er vragen onbeantwoord: want de muzieksmaak blijkt – eenmaal gevormd – weliswaar vrij consistent, maar hoe ontstaat die in de eerste plaats? En op welke manier gebruiken jongeren muziek om betekenis te geven aan hun identiteit? Welke motieven hadden jongeren die wel duidelijk van genre wisselden om die switch te maken? Muziek is immers een middel om te laten zien wie je bent. Dat toont deze campagne ook. Door je eigen playlist en die van anderen te bekijken, krijg je een idee of jullie ‘playlistlevens’ bij elkaar passen.

DEEL DIT BERICHT