Home / Blog / Muziekindustrie bedreigt authentieke luisterervaring

Muziekindustrie bedreigt authentieke luisterervaring

LATER LEZEN

Vroeger, lang geleden, ging je naar de winkel om een nieuwe plaat of cd te kopen. De aankoop was een evenement waarop de fan zich verheugde en waarop hij zich voorbereidde door bijvoorbeeld recensies te lezen. Met de downloadcultuur is dit verdwenen: in aanschaf hoeft minder geografisch en financieel geïnvesteerd te worden en zelfs wanneer de fan niet wil downloaden, kan hij muziek in allerlei vormen ‘voor’beluisteren. Er zijn fans die dit proberen te vermijden en die een onbedorven first listen zoeken. Zulke luisteraars bevinden zich bijvoorbeeld op het forum Trobes*, waar REM-fans samenkomen die geen spoilers wensen voor de nieuwe muziek van hun favoriete band. Lucy Bennett analyseert [abstract] in New Media & Society deze online gemeenschap.

Trobes, zoals deze fans zich noemen, zien spoilers als (delen van) liedjes, onthullingen over songteksten of –titels, beschrijving van het cd-boekje of enige andere verwijzing naar inhoud. Het meest opmerkelijke aan de gemeenschap is het omgekeerde cultureel kapitaal. Deze term, afkomstig uit het werk van socioloog Bourdieu, verwijst naar de culturele kennis en vaardigheden die klassepositie in de maatschappij bepalen [wiki]. Normaal gesproken geldt voor fans: hoe meer je weet over je favoriete artiest of film, hoe beter. Bij de Trobes geldt: hoe minder je weet van de laatste release, hoe hoger je status.

Het onderzoek naar deze uitzonderingsgroep laat ons niet alleen zien hoe luisterpraktijken drastisch zijn veranderd onder downloadcultuur, maar ook hoe de muziekindustrie inspeelt op deze veranderingen – tegengesteld aan hun protesten over downloaden. Er komen steeds meer spoilers die voor de Trobes zo lastig te ontwijken zijn. Nieuwe releases worden aangekondigd op Spotify, er zijn luisterfeestjes via Facebook en er worden delen van liedjes gelekt via YouTube. De grenzen tussen officieel materiaal en fan-materiaal vervagen daarbij, en een lek is niet altijd onopzettelijk.

 

* de posts zijn inmiddels gearchiveerd

DEEL DIT BERICHT