Home / Blog / Nielsen doet schokkende ontdekkingen over twitteraars die over tv schrijven

Nielsen doet schokkende ontdekkingen over twitteraars die over tv schrijven

LATER LEZEN

Vorig jaar kondigde kijkcijferonderzoeksbureau Nielsen aan dat het ook Twitterbereikcijfers van televisie ging meten. We waren daar toen erg kritisch over. Ten eerste is praten over televisie niet nieuw en is het twijfelachtig om te stellen dat online praten over televisie een grotere impact heeft. Ten tweede is het al lastig om te meten wie daadwerkelijk televisie kijkt, laat staan dat de mensen die tweets over televisie zien ook behoren tot het televisiepubliek.

Vorige week presenteerde Nielsen voor het eerst Twitter-tv-cijfers. Vol trots presenteert Nielsen de belangrijkste conclusie: het publiek dat tweets over televisie voorbij ziet komen is veel groter dan het aantal mensen dat over televisie twittert. Weinig wereldschokkend. Uit de publicatie blijkt ook dat de scheve verhouding tussen twitteraars die over televisie schrijven en het publiek dat die tweets ziet, afneemt naarmate het aantal tv-schrijvers toeneemt. Dit komt door overlap in volgers. Ook weinig verrassend: er werd het meest over Breaking Bad getwitterd.

Het persbericht staat hier.