Home / Blog / Nieuw! De terreur van leescijfers

Nieuw! De terreur van leescijfers

LATER LEZEN

Cover The GoldfinchDe Wereld Draait Door past haar inhoud aan op kijkcijfers. Toen bleek dat veel kijkers wegzapten bij muziek, besloot de eindredactie optredens te beperken tot een minuut. Het is een extreme vorm van kijkcijferterreur, waarbij kwantitatieve inzichten over het gedrag van het publiek leidend zijn. Met de komst van e-boeken zijn er ook automatisch gegeneerde data beschikbaar gekomen over leesgedrag. E-bookverkoper Kobo maakte bekend dat slechts 44 procent van de lezers Donna Tart’s nieuwste boek The Goldfinch uitlas. In het rapport Publishing in the Era of Big Data toont Kobo nog meer  inzichten op basis van ‘engagament’ gemeten aan de hand van het percentage lezers dat het tot het einde haalt. 

Uiteraard brengt Kobo deze inzichten onder het mom van verbetering: “Big Data is a window into what truly resonates” (p.11). Het draait bij het uitgeversvak eindelijk natuurlijk om de verkoop:

“Digital reading can help inform the business itself in a revolutionary way – understanding how readers experience your work can help in decision-making, uncover what would have been lost sales, and protect against costly errors in judgment. In the near future we will have access to even more reading data. From this we will be able to gain insight into what “discoverability” really means for readers – where and how they fnd books, what triggers a purchase, what kinds of reading habits those bargain shoppers have versus those who buy at full price and the relative value of each. We will be able to track exactly where in a book interest begins to wane, which can be used to make editorial decisions and ultimately create a stronger title.

Digital books and eReading, therefore, are a powerful tool for building revenue and margin, and soon will help generate a deeper understanding of what readers are passionate about, offering insight into what ideas, stories, even what language is truly engaging. Publishers have the power to both create and defne culture; the books they create are the stories we tell ourselves about our time, history and the future” (p.11).

Dat klinkt helemaal niet prettig! Het klinkt als terreur van de grootste gemene deler. Big Data geeft inzicht in gemiddelden, maar de lezer (of hij nu gemiddeld is of niet) wil misschien helemaal niet als gemiddelde benaderd worden. Het doet ook afbreuk aan de creativiteit van de schrijver. Een redacteur kan met statistieken in zijn hand aandringen op een korte thriller.

Gelukkig hoeft het allemaal zo’n vaart niet te lopen. In 2012 waarschuwde The Wall Street Journal dat je e-boek jou leest. Aan het woord kwam Jonathan Galassi, baas van uitgeverij Farrar, Straus & Giroux. Hij sprak de geruststellende woorden:

“The thing about a book is that it can be eccentric, it can be the length it needs to be, and that is something the reader shouldn’t have anything to do with. We’re not going to shorten ‘War and Peace’ because someone didn’t finish it.”

Het hier beschreven fenomeen gaat over boeken, maar voor journalistiek geldt dit natuurlijk ook.

Gevonden via Buzzfeed, daar een langer artikel over deze problematiek.

DEEL DIT BERICHT