Home / Blog / NRC lokt jongeren met coke naar kwaliteitsjournalistiek

NRC lokt jongeren met coke naar kwaliteitsjournalistiek

LATER LEZEN

Op papier doen ze alles goed. Mindshakes is een nieuw initiatief van NRC Media. Op Persinnovatie legt business developer Ward Wijndelts uit hoe ze hebben gekeken naar andere media en geluisterd naar jongeren. Ze hebben goed begrepen dat jongeren van opiniërende journalistiek houden (zie ook hier). Daarnaast willen ze in de wereld van jongeren komen door aanwezig te zijn op de platforms waar jongeren komen. Ze keken vooral goed naar VICE, het medium dat er wél in slaagt een jonge doelgroep te binden.

Dat afkijken bij VICE zie je terug. Zo vinden we op de site een stuk over de nieuwe serie Narcos. Die gaat over Pablo Escobar en dus over cocaïnehandel. Auteur Carmen Felix probeert de VICE-stijl te kopiëren:

“Oh man, als ik voor elke keer dat iemand afgelopen maand “heb je ‘Narcos’ al gekeken?” aan mij vroeg een euro kreeg, had ik nu ongeveer iets van 26 euro op zak. En als ik vervolgens voor elke keer dat ik diezelfde vraag aan mijn vrienden heb gesteld óók een euro kreeg, dan zou ik nu een gram matige Amsterdamse coke kunnen kopen. En opsnuiven.”

Waar VICE losjes en herkenbaar schrijft, voelt dit stuk krampachtig aan. Daarbij: waarom zou je aan jongeren een serie aanraden die jongeren blijkbaar massaal aan elkaar aanraden? Een nieuw journalistiek initiatief dat twintigers lokt met coke voelt als die oom die je een boks geeft.

Mindshakes wil geld gaan verdienen met gesponsorde content. Dat gebeurt bijvoorbeeld in de vorm van ‘10 redenen om The Leftovers nu te kijken‘, gesponsord en geschreven door HBO. De vermenging van commercie en journalistiek is nu juist iets dat jongeren niet prettig vinden.

Spannend vind ik het korte stripverhaal over gameverslaving in China. Dat stuk roept bij mij veel vragen op (waar komt de informatie vandaan, wat is het doel van het stuk) maar ik ben niet de doelgroep. De overige content bestaat uit twee (eigen) filmpjes van YouTube met beide slechts twee begeleidende zinnen tekst, een eveneens in VICE-toon geschreven stuk over racisme en een stuk over burgerrechten à la De Correspondent.

In de aankondiging over zichzelf schrijven de makers dat zij Mindshakes hebben opgericht:

“om verhalen te vertellen die je raken, die je iets vertellen wat je nog niet wist. Wij richten onze blik op de sluipende of juist snelle veranderingen, op de plek waar het schuurt en verwarring veroorzaakt. Mindshakes vertelt verhalen die je meenemen naar nieuwe plekken en je dwingen om oude inzichten los te laten. Het zijn verhalen die je in gesprekken met vrienden naar voren brengt, waar je jezelf steeds aan hoort refereren omdat je, door dat verhaal, de wereld weer op net een andere manier bent gaan zien. Het zijn verhalen die je deelt.”

De perfecte samenvatting van de gehouden gesprekken en andere observaties. Helaas lukt het nog niet om die missie te vertalen in daadwerkelijk schurende, vernieuwende stukken. Wellicht is het daarvoor nog te vroeg, maar op deze manier zie ik Mindshakes zich niet snel een plek verwerven in de online consumptie van jongeren.

Tot slot nog een punt van kritiek op de uitvoering. Erwin Blom merkte op Twitter op dat de uitlijning in volledig scherm op laptop en pc suboptimaal is. Filmpjes kan je daardoor beter in YouTube zelf bekijken. Ook de fotogalerij van de makers is niet getest voor pc. Mobiel ziet er overigens picco bello uit.

UPDATE: Bram de Wijs en Cesar Majorana wezen me er op Twitter op dat Carmen Felix eerder zelf voor VICE schreef.

DEEL DIT BERICHT