Home / Blog / Op web 2.0 smeken vrouwen om bevestiging

Op web 2.0 smeken vrouwen om bevestiging

LATER LEZEN

Web 2.0 wordt in het algemeen gezien als een positieve ontwikkeling. Het begrip wordt algemeen gebruikt om de nieuwe, nog meer interactieve fase van het internet aan te duiden. Interactiviteit wordt daarbij gezien als iets goeds: nu de gebruiker niet alleen consumeert maar ook produceert zou er meer gelijkheid op het web bestaan. Vanwege de gelijktijdigheid tussen consumptie en productie wordt de nieuwe gebruiker ook wel lelijk prosumer genoemd. Het idee is dat de gebruiker ‘bevrijd’ is door interactieve technologie, en dat hij/zij nu vrij is te kiezen, te surfen, te produceren, te bewerken etc. Interactiviteit wordt daarbij onbetwist als iets goeds gezien:natuurlijk wil iedereen content maken, natuurlijk is directe betrokkenheid beter dan passief kijken. Sommige wetenschappers wijzen er echter op dat we ook moeten kijken naar de negatieve invloed van interactiviteit. Zo analyseert feministe Travers Scott (toegang vereist) Big Brother en de Final Destination-filmreeks op de effecten van interactiviteit vanuit een genderperspectief. Zij stelt dat de postfeministische gebruiker van web 2.0 op een exhibitionistische manier zichzelf onderwerpt aan surveillance. Ze spreidt zichzelf ten toon in een constante zoektocht om beoordeling en bevestiging. Met andere woorden: op web 2.0 smeekt de postfeministische gebruiker om aandacht.