Home / Blog / “Opposites attract”: zit er waarheid in spreekwoorden?

“Opposites attract”: zit er waarheid in spreekwoorden?

LATER LEZEN

Spreekwoorden zijn sterke culturele uitdrukkingen. Neem nu ‘opposites attract’. Het aforisme is zo krachtig geformuleerd en zo algemeen bekend, dat haast niemand er nog aan zou durven twijfelen. Populaire uitdrukkingen klinken vaak lekker, maar kloppen ze ook? Amerikaanse wetenschappers  bogen zich over de opposites attract-uitdrukking om te ontdekken of er een sociale waarheid in schuilt, of dat spreekwoorden een uitstekend vervoermiddel zijn voor onzin.

Mixen op mixers
Het opposites attract-idee wordt tegengesproken door het similarity attraction-effect: we zoeken helemaal niet naar personen die in alles anders zijn, maar zoeken liever het gezelschap van mensen op die op ons lijken en worden vrienden met mensen met dezelfde voorkeuren. Dat stellen wetenschappers van Columbia University in ieder geval in hun artikel Do People Mix at Mixers, uit 2007 [PDF]. Zij onderzochten hoe deelnemers aan netwerkborrels nu precies netwerkten, en volgden het sociale verkeer door middel van digitale tag’s die proefpersonen om hun nek droegen. Hun conclusie? “Mixer parties are supposed to free their guests from the constraints of preexisting social structure so they can approach strangers and make new connections. Nevertheless, our results show that guests at a mixer tend to spend the time talking to the few other guests whom they already know well.”

Veel verschillende vrienden?
Een nieuw onderzoek [artikel] legt meer gewicht in de schaal voor het similarity attraction-effect ten opzichte van het opposities attract-idee. Onderzoekers van de Universiteit van Kansas vergeleken de relaties van leerlingen op hun universiteit – die vrij groot is, met meer dan 25.000 studenten uit heel het land – met vier veel kleinere universiteiten op het platteland van Kansas. De onderzoekers dachten dat de mogelijkheid om op de grote campus veel verschillende mensen te ontmoeten zou leiden tot een grotere diversiteit aan vrienden. Maar ze vonden het tegenovergestelde: studenten van de grote universiteit hadden de neiging om tijd door te brengen met mensen die veel meer vergelijkbaar waren met hen dan studenten aan de kleine, landelijke onderwijsinstellingen.

De onderzoekers concludeerden: “When opportunity abounds, people are free to pursue more narrow selection criteria, but when fewer choices are available, they must find satisfaction using broader criteria. Our findings reveal an irony – greater human diversity within an environment leads to less personal diversity.” Hoewel deze studie dus het in tegenspraak is met de ene populaire zegswijze, kan een andere uitdrukking nu weer van de plank gehaald worden: soort zoekt soort.

DEEL DIT BERICHT