Ouders en leraren moeten kinderen stimuleren computers te gebruiken

door

Deze kop zou rechtstreeks uit de jaren ’80 kunnen komen. Toen waren computers voor particulier gebruik namelijk nieuw. Nu in 2013 lijkt hij onzinnig. Kinderen van nu zijn toch digital natives, opgegroeid met meerdere computers in huis en vergroeid met hun smartphones? Mis. Of nou ja, ze zijn wel opgegroeid met veel ICT maar dat betekent niet dat ze die ICT ook weten te gebruiken. In een vurig pleidooi (absolute must-read) legt informaticadocent uit Marc Scott uit wat er schort aan de omgang van leerlingen met computers. Met hun ouders is het overigens niet veel beter.

Verplaatst Explorer-icoon
Scott geeft een reeks van voorbeelden van ‘computerproblemen’ waarmee zijn leerlingen en collega’s hem dagelijks confronteren. Ze zeggen dat het internet niet werkt: het blijkt een verplaatst icoon van Explorer te zijn of de wifi-knop van de laptop is uitgezet. Mensen zeggen dat ze al hun contacten kwijt zijn, maar hebben niet  de back-up van de oude iPhone geüpload bij de aanschaf van een nieuwe. Dialoogvensters worden niet gelezen en computers worden niet normaal uitgezet.

Het grote probleem zit er volgens Scott in dat mensen hun apparaten wel gebruiken, maar dat ze er niets van snappen. Ze kunnen hun hardware niet vervangen of opnieuw een besturingssysteem installeren. Hedendaagse apparaten zijn zo klaar voor gebruik dat de gebruiker niets meer hoeft te weten of hoe ze precies werken. Vroeger was dat anders omdat je toen zelf veel meer moest installeren op – en dus moest ‘praten’ met – je systeem.

Hackers kweken
Ouders maken hun kinderen zindelijk want dat is belangrijk in onze wereld. Op dezelfde manier zouden ze kinderen van jongs af aan moeten leren zelf hun technologieproblemen te laten oplossen. Niet alles voor ze klaarzetten – juist niet als je een ‘techno dad’ bent – maar de zijwieltjes van het fietsje halen en ze het zelf laten doen.

Scholen moeten ophouden alles weg te stoppen achter filters. Het is beter leerlingen te leren om te gaan met gevaren online dan het internet af te sluiten. Het is beter leerlingen te laten rommelen met basisinstellingen dan de computer ‘kant-en-klaar’ te leveren. Leer ze hoe ze hackers worden.

De manier waarop computers nu afgeschermd worden voor kinderen en jongeren leidt tot meer digitaal analfabetisme. Onze tijd vraagt juist om meer digitale geletterdheid.

Beleidsmakers
Scott’s oproep is prangend. In een tijd van PRISM is het extreem belangrijk dat burgers snappen wat er speelt met technologie. Hij schrijft:

Tomorrow’s politicians, civil servants, police officers, teachers, journalists and CEOs are being created today. These people don’t know how to use computers, yet they are going to be creating laws regarding computers, enforcing laws regarding computers, educating the youth about computers, reporting in the media about computers and lobbying politicians about computers. Do you thinks this is an acceptable state of affairs? … I have one question for these policy makers: Without reference to Wikipedia, can you tell me what the difference is between The Internet, The World Wide Web, a web-browser and a search engine? If you can’t, then you have no right to be making decisions that affect my use of these technologies. Try it out. Do your friends know the difference? Do you?

Beeld: grapje uit serie The IT Crowd, zie de hele scène.