Home / Blog / Podcasts worden volgens Spotify vooral tijdens kantooruren geluisterd, met een piek om 12 uur

Podcasts worden volgens Spotify vooral tijdens kantooruren geluisterd, met een piek om 12 uur

LATER LEZEN

Spotify biedt naast muziek ook podcasts aan en verzamelt dus ook data over wanneer daarnaar geluisterd wordt. Communis opinio is dat podcast luisteren hoort bij forenzen en klusjes zoals hardlopen of afwassen – taken waarbij je niet erg met je hoofd bezig bent. Data van Spotify spreken dat tegen. Het podcast-luisteren via de streamingdienst volgt grotendeels hetzelfde patroon als muziek luisteren. Er wordt veel meer geluisterd op werkdagen dan weekenddagen en luistercijfers pieken in de middag. Daarom legt Spotify een verband tussen werk en podcasts luisteren.

Er is nauwelijks wetenschappelijk publieksonderzoek naar het luisteren van podcasts. Deze inzichten laten zien dat dat hard nodig is.

Gevonden via de Radio Burdaard-nieuwsbrief van Wim Brons. 

UPDATE: Aan de titel van deze post is ‘volgens Spotify’ toegevoegd omdat de generalisatie discutabel is.

TAGS
DEEL DIT BERICHT