Home / Blog / Populaire cultuur op zee: de opkomst van de fan-cruise

Populaire cultuur op zee: de opkomst van de fan-cruise

LATER LEZEN

Toerisme geïnspireerd op media-uitingen is geen nieuw fenomeen. Al in de negentiende eeuw bezochten ‘fans’ de geboortehuizen van hun favoriete schrijvers. Ook fictieve personages kunnen bezocht worden. Zo had aan het begin van de twintigste eeuw het vermeende woonhuis van Sherlock Holmes een grote aantrekkingskracht op fans. In New York is de Sex & the City-tour nog steeds razend populair en veel mensen reizen af naar Nieuw-Zeeland om de filmlocaties van Lord of the Rings te bezoeken. De Nederlandse hoogleraar Stijn Reijnders is gespecialiseerd in dit onderwerp en schreef er verschillende studies over, zoals dit onderzoek naar James Bond-plekken of dit onderzoek naar Dracula-tours.

Het werk van Reijnders en anderen richt zich op locaties: specifiek geografische plekken die bezocht worden. Mediatoerisme is een lucratieve business en het is handig als die locaties losgelaten worden. In The Guardian verscheen een artikel over luxueuze cruises die gekoppeld worden aan populaire cultuur. Zo hopen rederijen los te komen van het stoffige imago van ingeslapen oudjes en een nieuw, jong publiek aan zich te binden.

Je kunt bijvoorbeeld een The Walking Dead-cruise door de Bahama’s maken. Aan boord zijn een aantal acteurs en er is visagie- en kledinghulp om passagiers om te toveren tot zombies. Disney organiseert een Star Wars-cruise door de Caraïben. Aan boord kun je Jedi-training volgen. Er is ook een Great British Bake Off-cruise (Heel Holland Bakt maar dan Brits) waarbij de Britse keuken wordt verkend. Daarnaast zijn er allerlei muziek-gerelateerde cruises, zoals een heavy metal-cruise waarbij metalbands aan boord optreden.

The Guardian citeert een journalist die voor een cruise-tijdschrift werkt. Hij stelt dat het een slimme manier is om een nieuwe doelgroep kennis te laten maken met de wondere wereld van het cruisen. Hij zegt:

“If you tap into anything that involves popular culture, like The Walking Dead, people don’t care where it is – they will get on board and think, ‘Ah, this isn’t so bad. Actually I’m quite enjoying this.’”

Het is onduidelijk of de passagiers van zulke cruises te kenschetsen zijn als fans. Deze cruises lijken zich te willen vergelijken met fanconventies, waar fans samenkomen om zich te verkleden en hun favoriete acteurs te ontmoeten. Ze hebben echter niet dezelfde status als een evenement als Comicon. Het is ook maar de vraag in hoeverre fans zitten te wachten op een cruise die alleen maar een thema heeft. Daarnaast is het een – wetenschappelijke – vraag hoe deze fancruises zich verhouden tot mediatoerisme op specifieke plek. Voer voor nieuw onderzoek voor Stijn Reijnders dus.

TAGS
DEEL DIT BERICHT