Home / Blog / Positieve discriminatie helpt meisjes gamen

Positieve discriminatie helpt meisjes gamen

LATER LEZEN

Als meisjes al computerspelletjes spelen worden zij geacht meisjesspelletjes te spelen en kunnen zij maar beter in gezinsverband gamen om hun mentale gezondheid te bevorderen. Dit in tegenstelling tot jongens, die uit zichzelf betere gamers lijken te zijn en niet aan de hand genomen hoeven te worden. Deze veronderstelling heeft geleid tot veel onderzoek naar games en de rol van gender. Ook Jennifer Jenson en Suzanne Castell onderzochten [abstract] het gamegedrag van meisjes en jongens. Zij creëerden aparte jongens- en meisjesgroepen waarin leerlingen actief werden aangemoedigd te gamen. Normaal gesproken worden gamende meisjes geconfronteerd met allerlei verwachtingen, zoals dat ze het niet kunnen of dat ze geen interesse hebben in shooters. In de niet-gemengde gameclub leerden de meisjes vaardigheden en werden ze snel competitief. Toen na een jaar de clubs samen werden gevoegd, bleek dat de meisjes op hetzelfde niveau zaten als de jongens. De onderzoekers benadrukken dat verwachtingen rond gender en games werken als een self-fullfilling prophecy en dat initiatieven als de hunne (d.w.z. gender-gescheiden game clubs) deze negatieve uitkomst kunnen doorbreken.

CC Slider-foto: shanewarne_6000

DEEL DIT BERICHT