Home / Blog / Praktische suggesties positieve inzet sociale media onderwijs

Praktische suggesties positieve inzet sociale media onderwijs

LATER LEZEN

Ik deed zelf ooit een oefening waarbij mijn studenten boeken moesten inzamelen om hen de kracht van sociale media te laten aanvoelen. Nu is er een nieuw boek van Kennisnet en Mijn Kind Online voor het voortgezet of secundair onderwijs rond dit thema. Ik ben vooral blij dat bij deze nieuwe publicatie net de nadruk ligt op positieve verhalen en kansen! Het Handboek Goed Doen 2.0 geeft middelbare scholen praktische suggesties om positief met sociale media om te gaan. Het laat zien hoeveel goed je kunt doen met sociale media .

In het handboek baseren de auteurs zich op verschillende geslaagde projecten op middelbare scholen.

  • UniC in Utrecht zette zich met 150 leerlingen in voor mensen in Kenia; via sociale media vroegen ze aandacht voor hun actie en haalden ze donaties binnen.
  • Leerlingen van het Bahûrim College in Brielle interviewden vluchtelingen en maakten de tentoonstelling ‘Van asiel naar Asylplein’, waarvoor ze via sociale media bezoekers wierven.
  • Leerlingen van Graaf Engelbrecht in Breda hielpen ondernemers door ze advies over sociale media te geven. Het geld dat de ondernemers voor het advies over hadden, ging naar het goede doel.

De projecten in het boek laten zien dat het leerlingen enorm motiveert om zich voor een ander in te spannen, of dat nu een zieke buurman, Unicef of War Child is. Leerlingen beschikken over veel digitale talenten en met de juiste begeleiding komen die talenten tot bloei. De kinderen leren samenwerken via sociale media en ze leren sociale media verstandig, positief en innovatief te gebruiken.

Je kan het boek online downloaden of op papier bestellen hier.

Dit stuk verscheen eerder op Pedro’s blog X, Y of Einstein.

DEEL DIT BERICHT