Home / Blog / Prikt Google de Filter Bubble door?

Prikt Google de Filter Bubble door?

LATER LEZEN

“Google het even”, is een vaak gehoorde reactie op vragen die te triviaal zijn om uitgebreid over te converseren. Dat die tactiek aan erosie onderhevig is -omdat Google dezelfde vraag bij verschillende mensen verschillend beantwoordt- toonde Eli Pariser aan in zijn boek The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You. Hij beschrijft het fenomeen waarbij websites, om te voorspellen welke informatie een gebruiker wil zien, gebruik maken van algoritmes die rekening houden met de plaats waar de gebruiker zich bevindt, zijn klikgedrag en zijn zoekgeschiedenis. Volgens Pariser worden gebruikers minder geconfronteerd met tegenstrijdige standpunten en raken ze geïsoleerd in hun eigen filter bubble. Veel geciteerd voorbeeld: wanneer een GroenLinkser zoekt op BP vindt hij informatie over de olieramp, wanneer een VVD’er hetzelfde doet, vindt hij de aandelenkoersen.

Sociale component
Google kondigde deze week een verbetering aan van haar zoekmachine, nog altijd het vlaggeschip van het bedrijf. Met Search, plus Your World voegt Google een sociale component toe aan haar zoekmachine. Via Google+ stopt het bedrijf tussen de zoekresultaten nu ook persoonlijke resultaten: posts van jezelf of van mensen uit je netwerk, profielen van relevante personen en foto’s van bekenden. “Search is simply better with your world in it”, stelt Google. Wie bijvoorbeeld zoekt op ‘Nike’ vindt in zijn resultaten een link naar de officiële site, naar een nieuwsbericht over het bedrijf, maar ook naar vrienden die het bedrijf bespreken, en foto’s gemaakt door bekenden. Alles wordt precies op maat gesneden, dus een ieder heeft volledig gepersonaliseerde en volledig andere zoekresultaten.

Maar, echter, edoch
De zoekgigant verwezenlijkt en verergert op deze manier Pariser’s bête noire. Of niet?  Google biedt ook een opt-out aan: “We’re also introducing a prominent new toggle on the upper right of the results page where you can see what your search results look like without personal content. With a single click, you can see an unpersonalized view of search results.” Eerdere zoekopdrachten worden ook niet langer meegewogen als je deze optie aanvinkt. Google houdt alleen nog rekening met taal en locatie. De opt-out stelt je in staat de zeepbel door te prikken en te ontsnappen aan dat wat Google denkt dat jij wilt zien: dat wat je al kent en wat in je comfort-zone past.

Foto CC: Fotopedia

DEEL DIT BERICHT