Home / Blog / Problemen met Spotify’s inzichten over podcasts luisteren

Problemen met Spotify’s inzichten over podcasts luisteren

LATER LEZEN

Volgens Spotify worden podcasts vooral tijdens kantooruren beluisterd met een piek om 12 uur, schreven we gisteren. Het is een inzicht dat haaks staat op de conventionele wijsheid dat podcasts vooral tijdens het reizen, sporten en huishouden aangezet worden. Ik besloot daarom een korte poll te houden op Twitter om een indicatie te krijgen van de juistheid van Spotify’s bericht. De poll stond twee uur open, waarin 106 mensen stemden. De resultaten zijn helder: 92 procent luistert niet tijdens kantooruren.

De reacties onderschrijven eerdere ideeën over podcasts en aandacht: ze zijn fijn tijdens het koken, huishoudelijke klusjes, de hond uitlaten, sporten. Waarom? Podcasts “[zijn] niet combineerbaar met enige andere vorm van cognitieve inspanning” en “meestal kun je dat niet tijdens werkuren geven“. “Tijdens werk is toch niet te doen” schrijft Rona Bosman. Een persoon geeft aan dat ze graag luistert tijdens kopieerklusjes op het werk, ook iets dat weinig concentratie vergt.

Natuurlijk is deze poll niet gebaseerd op een representatieve steekproef van de podcastluisteraar en moet je de resultaten niet te veel status geven. Tegelijkertijd: we weten helemaal niets over de data van Spotify. Luistergegevens van aanbieders zelf zijn altijd onbetrouwbaar: dat is de reden waarom onafhankelijke organisaties als SKO (in Nederland) en Nielsen (in de VS) bereikcijfers meten en publiceren. Wat weet Spotify eigenlijk van podcastluisteraars? Wie luistert er überhaupt podcasts via Spotify? Hoe groot is hun marktaandeel, vraagt podcastmaker Thom Aalmoes.

In het bericht staat niets over de periode waarin in de data verzameld zijn. Dat zou best wel eens de zomer kunnen zijn, als mensen overdag reizen. Daarnaast is het waarschijnlijk dat mensen die podcasts via een streamingmuziekdienst luisteren daar vooral naar muziekpodcasts luisteren, en muziek gaat dan wel weer goed samen met werk. “Andersoortige gebruikers, andersoortige podcasts” stelt Paul van Buuren. Zolang Spotify niet meer transparantie geeft over de data, lijkt me dat de beste verklaring.

TAGS
DEEL DIT BERICHT