Home / Blog / Raad de filmpostermash-up en win een Mars!

Raad de filmpostermash-up en win een Mars!

LATER LEZEN

Mash-ups zijn populair op het internet. In een mash-up worden twee of meer mediateksten samengevoegd. De vorm komt uit de hiphopcultuur waarin vaak nummers door elkaar worden gemixt. Muziekmash-ups zijn dan ook de meest bekende vorm (zie deze mash-up hitlijst). Mash-ups worden echter ook gemaakt van andere media, zoals van webapplicaties. Mashups appeleren aan onze creativiteit en aan onze behoefte dingen te maken. Daarnaast zijn mash-ups het toonbeeld van intertekstualiteit: het gaat om een mediatekst die naar andere mediateksten verwijst. Het publiek ontleent vaak plezier aan intertekstualiteit: The Simpsons zijn pas echt geweldig als je alle verwijzingen herkent en snapt. Extra leuk aan het kijken en luisteren naar mash-ups is dan ook het achterhalen van de originelen. Dat maakt mash-ups bijzonder geschikt als vragen in een pubquiz. Deze mash-ups van filmposters werden gemaakt door Joel Langeveld als ronde in de pubquiz van café Alverna. Wie als eerste alle films geraden heeft, wint een Mars!

 

DEEL DIT BERICHT