Home / Blog / Radio belangrijker dan YouTube voor het ontdekken nieuwe muziek

Radio belangrijker dan YouTube voor het ontdekken nieuwe muziek

LATER LEZEN

De invloed van digitale media wordt doorgaans overschat. Omdat sociale netwerken redelijk nieuw zijn, zijn ze spannend en bieden ze een uitdaging voor onderzoekers. Oude media blijven echter relevant. Deze week publiceerde Nielsen (het Amerikaanse mediabedrijf gespecialiseerd in kijk- en luisteronderzoek) cijfers over omgang met muziek, gebaseerd op een vragenlijst onder 3000 Amerikanen. Uit het onderzoek blijkt dat radio nog steeds de belangrijkste manier is om nieuwe muziek te ontdekken: bijna de helft van de respondenten vindt zo het vaakst nieuw luisterplezier. Slechts zeven procent noemde YouTube als belangrijkste ontdekkingsbron.

Muziek kopen
Tieners in de VS kopen ook nog steeds cd’s: 36 procent heeft in het afgelopen jaar een cd aangeschaft. Online neemt wel de overhand: de helft betaalde voor een download. Tieners kopen muziek vrijwel direct na de release, terwijl 18+ wacht. Het onderzoek laat zien dat tips van vrienden de doorslag geven bij de aanschaf van nieuwe muziek. Vanwege de crisis wordt er overigens minder muziek gekocht.

Lees ook over dit Nederlandse scriptieonderzoek naar het ontdekken van nieuwe muziek en identiteit.

DEEL DIT BERICHT