Home / Blog / Reclamewijsheid moet geactiveerd worden

Reclamewijsheid moet geactiveerd worden

LATER LEZEN

Mediapsychologen gaan ervan uit dat kinderen minder reclamewijs zijn dan volwassenen. Daarnaast denken zij dat het verhogen van reclamewijsheid kinderen minder ontvankelijk maakt voor reclame-invloed. Deze twee veronderstellingen zijn aan de hand van surveys met kinderen van 8-12 getoetst in het proefschrift van Esther Rozendaal. Zij onderzocht advertising literacy, in het Nederlands reclamewijsheid. Rozendaal laat zien dat wanneer vergeleken met een representatieve steekproef van volwassenen, kinderen zo rond het tiende levensjaar een volwassen niveau van reclamewijsheid bereiken. Op die leeftijd hebben ze door dat reclame bedoeld is om hen over te halen iets te kopen. Meest opmerkelijke conclusie is dat het vergroten van de reclamegeletterdheid beperkte effectiviteit heeft. Kinderen die reclamewijs zijn, passen deze kennis pas toe wanneer zij aangespoord worden na te nadenken over wat ze zien zodat ze hun kennis beter activeren. Een uitgebreidere bespreking van het proefschrift staat vandaag op DeJaap.