Home / Blog / Second Life leeft voort

Second Life leeft voort

LATER LEZEN

Second Life bestaat al tien jaar. Voor velen is de virtuele wereld allang dood. Midden in de jaren ’00 was het een hype. Bedrijven als Disney probeerden geld te verdienen in wat sommigen zagen als het verlengstuk van onze offline wereld. Media schreven paniekverhalen over de seks en het geweld. Daarna droogde de aandacht van het grote publiek op. Technologieblog The Verge bracht onlangs een stuk over de gemeenschap die nog steeds een miljoen actieve gebruikers per maand heeft.

Second Life is een bijzondere wereld. Het is geen game, omdat er geen direct doel is. Als speler (resident) heb je geen missie. Second Life draait om het rollenspel dat je doet via je avatar. Je kiest een karakter en een uiterlijk. Destijds was dit een schoolvoorbeeld van hoop en vrees over het internet: de mogelijkheid je anders voor te doen dan je bent. Hier zit de grote aantrekkingskracht voor de gebruikers die aan het woord komen in het stuk op The Verge: even ontsnappen aan wie je dagelijks bent. In Second Life is de wereld maakbaar. Dankzij commando’s en aankopen kan je letterlijk de wereld naar je hand zetten en veranderen. En toch is Second Life nooit een aparte wereld die los van de ‘echte’ wereld bestaat. De residents nemen hun offline karakters mee online en de gebeurtenissen in Second Life beïnvloeden hun leven offline.

Klik vooral door naar The Verge, de lay-out bij het stuk is bijzonder. Second Life is pas te begrijpen als je er zelf een tijdje hebt doorgebracht. Er is uiteraard onderzoek gedaan naar Second Life, wij bespraken twee studies hier en hier.

DEEL DIT BERICHT