Home / Blog / Serie over authentiek New Orleans maakt stad nepper en toeristischer

Serie over authentiek New Orleans maakt stad nepper en toeristischer

LATER LEZEN

Toeristen zijn vaak bezig met tegenstellingen tussen authentiek en toeristisch, de echte cultuur of de oppervlakkige toeristensector. New Orleans werd door orkaan Katrina van de kaart geveegd en kwam daardoor op de kaart te staan. Het gebrek aan aandacht van beleidsmakers enerzijds en de overdadige aandacht van goedbedoelende helpers anderzijds hebben in het toch al zo toeristische New Orleans tegenstellingen tussen echt en nep vergroot. In de televisieserie Treme wordt regelmatig de spot gedreven met toeristen die New Orleans bezoeken maar blijven hangen op Bourbon Street, het hart van het namaak New Orleans waar alles draait om de toeristendollar. De serie Treme laat een beeld zien van de wijk Tremé, een van de oudste buurten van New Orleans waar veel muzikanten wonen. In de serie wordt de kijker uitgenodigd te gniffelen om de domme toerist, terwijl de kijker wél wordt meegenomen naar het authentieke Tremé. Of tenminste, dat lijkt zo.

Lynnell L. Thomas analyseerde [abstract] de relatie tussen de serie en de toerismesector. Zij stelt dat zowel de toeristensector als de serie een multicultureel beeld van New Orleans wil laten zien, waar diversiteit bij iedereen gevierd wordt. In dit beeld is geen plek voor daadwerkelijke ongelijkheden, voor conflict, strijd of criminaliteit. Diversiteit bestaat vooral om een ervaring authentiek en geloofwaardig te maken. Dankzij de serie trekt New Orleans een nieuw slag toeristen, op zoek naar het echte New Orleans weg van Bourbon Street. Het resultaat is ironisch. Er ontstaat een nieuw Tremé, een gegentrificeerd, ogenschijnlijk veilig Tremé waarvoor het oude Tremé heeft moeten wijken:

[T]he transition has also threatened the living culture of the neighborhood and the livelihood of its primarily poor and working-class African American residents, as exemplified by battles over public housing, live music, parading, aesthetics, and other practices that do not adhere to middle-class notions of decorum or respectability (p.220).

De serie Treme laat een keurig, fijn beeld zien van Tremé, dat in werkelijkheid niet zo clean is. Dat neemt echter niet weg dat het televisietoerisme dat beeld langzaam wel waar maakt: life-imitating-art-imitating-life. Het doel van de seriemakers was de aandacht vestigen op het ‘andere’ New Orleans. In het proces hebben ze dat echter doodgemaakt.