Home / Blog / Sinterklaasfeest als taboedoorbrekend toonbeeld van creativiteit

Sinterklaasfeest als taboedoorbrekend toonbeeld van creativiteit

LATER LEZEN

Ondanks eerdere zorgen is het Sinterklaasfeest in Nederland ongekend populair. Een van de redenen daarvoor is misschien het creatieve appel dat besloten ligt in de Sinterklaastradities. Surprises en gedichten geven een extra persoonlijke dimensie aan het uitwisselen van cadeaus. Deze praktijken sluiten goed aan bij wat David Gauntlett een ‘making-and-doing-culture’ noemt: onze huidige cultuur gaat niet langer over achterover leunen en passief media gebruiken, maar nodigt ons meer en meer uit om zelf dingen te maken. Ook de manier van cadeautjes geven wordt vaak creatief aangepakt. Veel families en vriendengroepen kennen dobbelspelletjes (van uiteenlopende complexiteit) om de volgorde van geven te bepalen en naar cadeaus moet soms gezocht worden in zorgvuldig beraamde speurtochten. Dit alles voorkomt natuurlijk niet dat het uiteindelijke cadeau teleurstelt.

De ramsj-Sinterklaas (of ramsj-Kerstman) kan daarbij uitkomst bieden. In plaats van cadeautjes te kopen, geef je een cadeau door dat je zelf hebt gekregen maar wat je helemaal niet wilde hebben. Een tajine gekregen voor de kerst terwijl je koken haat? Naar de ramsj. Ramsj-Sinterklaas speelt uitstekend in op het plagerige element dat bij Sinterklaas toegestaan is. Het is dus volkomen geoorloofd iemand het cadeau terug te geven dat hij jou voor je verjaardag gaf. Dit maakt deze manier van vieren niet alleen economisch voordelig, maar het doorbreekt ook nog eens het taboe rond het weggeven van cadeaus. Om aan te geven dat je het doorgeven van cadeaus ondersteunt, kun je alvast deze handige logo’s downloaden – uiteraard beschikbaar gemaakt onder creative commons-licentie.