Home / Blog / Smaakvoorkeuren niet zo besmettelijk als gedacht

Smaakvoorkeuren niet zo besmettelijk als gedacht

LATER LEZEN

Sociale wetenschappers hebben bijzondere aandacht voor vriendschappelijk relaties en beïnvloeding en de verspreiding van smaakoordelen daarbinnen. Worden mensen in de eerste plaats vrienden met andere mensen die dezelfde dingen leuk vinden, of ga je dezelfde dingen leuk vinden omdat je vrienden bent geworden? Sociale media zijn een nieuw medium waaruit zij data kunnen vergaren om onderzoek te doen naar dit onderwerp. Wetenschappers van Harvard wilden weten op welke manier vrienden elkaar beïnvloeden in hun voorkeuren wat betreft muziek, films en boeken. Zij voerden een onderzoek [abstract] uit waarbij ze het gedrag van 1600 Amerikaanse studenten op Facebook volgden over een periode van vier jaar. Daarbij gebruikten ze een onderzoeks-tool die ontwikkeld werd door een team van wetenschappers aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Besmetting
Ze ontdekten dat er maar weinig sprake is van beïnvloeding; er was weinig bewijs dat smaak ‘besmettelijk’ was en dat Facebook-vrienden in de loop der tijd dezelfde voorkeuren kregen. Het was eerder andersom: mensen die dezelfde films en muziek goed vonden, hadden een grotere kans om vrienden te worden. Voor boeken ging die vlieger opvallend genoeg niet op. Deze bevindingen roepen vragen op rondom gemeenplaatsen als viral marketing en social epidemics; de gedachte dat ideeën en gedrag zich enorm gemakkelijk verspreiden langs sociale lijnen. Hier speelt ook mee dat we wél de momenten onthouden wanneer we zien dat iemand anders dezelfde band goed vindt, of dat je een filmtip deelt, maar niet de momenten wanneer er geen overeenkomsten zijn, of wanneer je gewoonweg niet geïnteresseerd bent in andermans voorkeuren. De studie is in ieder geval aanleiding om beter te onderzoeken hoe, wanneer, en wanneer vriendschappen een kanaal zijn waarlangs smaak zich verspreidt, in plaats van simpelweg aan te nemen dat dat zo is.

Foto CC: John Anthony Hartman

 

DEEL DIT BERICHT