Home / Blog / Smileys hebben meer effect dan emoticons

Smileys hebben meer effect dan emoticons

LATER LEZEN

Lachen is cruciaal in onze communicatie en het is dan ook logisch dat er in tekstcommunicatie een alternatief is gekomen voor de glimlach. Met emoticons kun je aangeven dat je iets met een knipoog zegt of dat je het grappig vindt wat de ander zegt. Naast emoticons zijn er ook smileys: de pictogrammen die in sommige applicaties bestaan. Typ je :) in Facebook dan verschijnt er automatisch een lachend rondje en hoeft de lezer zijn hoofd niet meer schuin te houden. Naar emoticons is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan, maar naar zijn rechtop-broertje niet. Zijn er verschillen in de effecten van deze twee types? Een recente studie [abstract, Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking] laat zien dat dat zo is.

Onderzoekers hielden een experiment onder 127 proefpersonen om te vergelijken wat tussen de twee soorten het effect van lachen of fronsen was op de evaluatie van de boodschap, de perceptie van de zender en de stemming van de ontvanger. De resultaten laten geen verschillen zien tussen emoticons en smileys als het gaat om de negatieve soort, de frons. Op de evaluatie van de boodschap bestonden geen verschillen bij lachende gezichten tussen de soorten, maar wel op de twee andere variabelen.

Het gebruik van lachende smileys had een significant groter effect op de waargenomen betrokkenheid van de zender dan het gebruik van emoticons. Lachende smileys hadden ook een significant sterker effect op de stemming van de ontvanger dan lachende emoticons. Conclusie: smileys werken beter dan emoticons. De onderzoekers zoeken de verklaring voor de resultaten in het feit dat de smileys meer op echte gezichten lijken dan emoticons.

CC Slider-foto: Raphael Labbe

DEEL DIT BERICHT