Home / Blog / Smurfensnot: speelpleincultuur in de digitale tijd

Smurfensnot: speelpleincultuur in de digitale tijd

LATER LEZEN

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is het leven op school verrassend low-tech. Dit was een van de conclusies van mijn proefschrift naar meisjescultuur, waarvoor ik acht maanden doorbracht in groep 8. Media vinden echter wel hun weg naar school, bijvoorbeeld in de vorm van gesprekken of in de vorm van formats die worden overgenomen – zoals het naspelen van Idols. Drie Engelse universiteiten hebben krachten gebundeld met de British Library in een ambitieus project om de liedjes en spelletjes van het schoolplein vast te leggen.

In het bijpassende onderzoek laten wetenschappers zien hoe zorgen over verdwijnende spelletjes al ver voor computergames bestonden. Speelpleincultuur is veel meer robuust dan menig bezorgde ouder denkt. De onderzoekers kwamen ‘ouderwetse’ spelletjes als handenklappen en touwtje springen tegen, maar zagen knikkeren bijvoorbeeld niet terug (in Nederland wordt wel geknikkerd, evenals met smurfensnot gespeeld). Ook deze onderzoekers constateerden dat media een inspiratiebron vormen voor nieuwe spelletjes en liedjes, maar dat ook oud mediamateriaal (zoals Abba!) nog steeds terug te vinden is op het plein. Het volledige onderzoeksrapport hier, de archieven met liedjes en spelletjes hier.

DEEL DIT BERICHT