Home / Blog / Sociale media als opstap naar politieke betrokkenheid

Sociale media als opstap naar politieke betrokkenheid

LATER LEZEN

Er wordt volop onderzoek gedaan naar sociale media en politieke betrokkenheid. Die kan je tonen door nauwelijks moeite te doen: een like of comment is zo geplaatst. Dit is een vorm van low cost behavior: het kost nauwelijks moeite. In een recent artikel [open access] vraagt communicatiewetenschapper Leticia Bode zich af of mensen met een lage politieke belangstelling hierdoor politiek geactiveerd worden.

Bode baseert zich op data verzameld door Pew Internet onder 2253 volwassen Amerikanen. Bijna de helft likete wel eens politieke posts, en bijna veertig procent liet wel eens een reactie eronder achter. Mensen die zelf over politiek posten op sociale netwerken, plaatsten vaker comments en likes. Mensen die nooit over politiek schrijven, laten toch nog wel likes (31,1%) en comments (19,5%) achter. Daarbij speelt opleidingsniveau een rol, net als leeftijd (jonge mensen liken meer dan ouderen). Ideologische betrokkenheid is ook van belang als het gaat om liken, aan beide zijden van het Amerikaanse spectrum. Democraten commenten meer. Bovendien rapporteerden respondenten dat zij politiek actiever werden door hun ervaringen op sociale media.

Bode stelt op basis van de resultaten dat sociale media mensen die normaal niet politiek gemotiveerd zijn, meer politiek betrokken kunnen maken. Dat heeft volgens haar grote gevolgen:

“Those who engage in liking and commenting of political content are significantly more likely to report increasing offline political activities as a result. This suggests that easy political behaviors can be gateway behaviors to more significant political activities, at least for some people and under the right conditions” (p. 7).

Dat is goed om te weten voor sociale bewegingen en andere politieke organisatoren. Het succes van Trump in de VS en Baudet in Nederland laten vast zien dat de rechterkant dit al wist.

DEEL DIT BERICHT