Home / Blog / Sociale media voor jongeren manier om gelaagder met elkaar te praten

Sociale media voor jongeren manier om gelaagder met elkaar te praten

LATER LEZEN

Er is ontzettend veel onderzoek naar de rol die sociale netwerken spelen in het leven van jongeren. Het antwoord op die vraag hangt sterk samen met de onderzoeksmethode. Vraag je naar een antwoord op een schaal van 1 tot 7 in een grootschalige survey, of kijk je met iemand mee in zijn gebruik? In een recent gepubliceerde studie [abstract] lieten Fatimah Awan en David Gauntlett jongeren van 14 en 15 jaar ‘identiteitsdozen’ maken om zo hun begrip van sociale media te onderzoeken.

Bij surveys en interviews staat taal erg op de voorgrond. Bij deze methode moesten respondenten eerst nadenken en daarna iets maken. Hierdoor hadden ze de tijd te reflecteren op het onderwerp en zichzelf. De deelnemers kregen een schoenendoos en allerlei knutselmateriaal. Ze kregen ook uitgebreide uitleg over wat de bedoeling was. Ze hadden zeven dagen de tijd om de doos af te maken. Daarna konden ze in een interview uitleggen wat hun doos precies betekende. Het ging om 138 jongeren van verschillende etnische afkomst uit zes Britse steden. De data zijn verzameld in 2009. Meer over de methode en studie hier, hier legt onderzoeker Gauntlett zijn eigen identiteitsdoos uit.

Gemak
Sociale media en instant messaging zijn manieren om te communiceren met vrienden. Het opdoen van nieuwe contacten komt nauwelijks voor. De jongeren vonden sociale media vooral handig voor vrienden die geografisch minder dichtbij waren. In contacten met mensen die ze dagelijks zagen, vonden ze sociale media niet essentieel. Sociale media zijn vaak onderdeel van een dagelijkse routine. Verveling speelt daarbij een belangrijke rol: de jongeren gaven aan online te gaan uit verveling. Ze konden ook makkelijk zonder:

“I could cope without it but it’s about convenience. A lot of technology today it’s just about convenience. Without Facebook I suppose I would do a bit more walking and I maybe would socialise more, like person-to-person, it is important but I could live without it” – Joe.

Controle
De deelnemers zagen online communicatie als een manier waarmee ze zich vrij konden uiten. Omdat je soms anoniem kunt zijn, kun je dingen zeggen zonder negatieve consequenties. Dit beschermt hun gevoelens. Ze waren zich er daarbij ook bewust dat daar een duistere kant aan zit, van pesten en online pedofielen. Daarnaast vonden ze dat ze online meer controle hadden over situaties:

“It’s easier to tell them [friends] through MSN or Facebook because that way I don’t have to see their reaction and it’s, it’s just easier to for me to tell people things over MSN and Facebook than it is to tell them personally … I don’t have to like look into their eyes and see them laugh at me or something. It’s easier to stop yourself from getting upset basically” – Chloe.

De deelnemers gebruikten veel smileys en emoticons om te zorgen dat hun bedoelingen goed overkwamen.

Privacy
Je Facebook-profiel is niet je echte ik. Het is een weergave van wat je leuk vindt, maar de deelnemers hielden bewust allerlei informatie achter. Bijvoorbeeld over hun familie of over hun diepere gevoelens. De deelnemers waren zich bewust dat het niet alleen goede vrienden zijn die hun profiel kunnen zien.

“I don’t really like being my full self to people that I don’t really know because I’m concerned of what they’ll think, so with the computer, like well when you see my page and stuff, like I put some pictures of myself but like that’s why I never really make videos or anything cos I don’t like exposing myself too much like to people I don’t know” – Elizabeth.

Online vriendschappen warden gezien als minder dan offline vriendschappen: pas dan leert iemand je echt kennen. Daarom gaven vrijwel alle deelnemers uiteindelijk de voorkeur aan face-to-face-communicatie: “Nothing will ever compensate for the real thing”.

Conclusie
Het internet was voor de deelnemers geen verlengstuk van hun offline levens. In plaats daarvan zorgden sociale media ervoor dat er meer lagen aangebracht konden worden in vriendschappen en communicatie. Online kunnen jongeren hun identiteit zorgvuldig vormgeven – en op die manier komen ze er ook achter wie ze eigenlijk zijn.

DEEL DIT BERICHT