Home / Blog / Succesvol twitteren als celeb doe je zo

Succesvol twitteren als celeb doe je zo

LATER LEZEN

Een van de leuke dingen aan Twitter is dat de lijntjes naar beroemdheden heel kort zijn. Je kunt volgen wat een celeb de hele dag doet en soms zegt hij/zij zelfs wat terug tegen een doodnormale volger. Alice Marwick en danah boyd deden onderzoek [abstract] naar celebrities op Twitter. Ze onderzochten de tweets van een groot aantal accounts en de interacties van zangeres Mariah Carey, actrice Miley Cyrus en roddeljournalist Perez Hilton.

De auteurs beschouwen ‘celebrity’ daarbij niet zozeer als een persoon, maar meer als een praktijk. De praktijk van celebrity bestaat uit het hooghouden van een ogenschijnlijk authentiek en intiem beeld van wie de celebrity is. Ze stellen dat Twitter bestaat uit een complexe onderhandeling tussen meerdere publieken: intieme vrienden, andere ‘beoefenaars van celebrity’ en fans. Voor fans is een de praktijk van celebrity geslaagd wanneer ze de illusie hebben dat ze backstage kunnen kijken: een ongecensureerde blik in het leven van een beroemdheid. Het is nooit mogelijk om vast te stellen hoe ‘authentiek’ een celebrity-praktijk daadwerkelijk is en veel volgers weten dat niet alle tweets altijd door de celeb zelf geschreven worden. De onderzoekers concluderen dat het juist deze onzekerheid is die het zo leuk maakt om de celeb te volgen.

Het internet biedt allerlei mensen (denk bloggers, guru’s en andere internetfenomenen) de mogelijkheid een beetje beroemd te worden en Twitter is een uitstekend medium om die ‘micro-celebrity-status’ hoog te houden. Dit betekent echter niet dat iedereen beroemd kan worden. Essentieel in de interactie tussen fans en celebs is volgens de onderzoekers de ongelijke machtsrelatie: de fan gaat ermee akkoord dat Ashton Kutcher niet terugschrijft en alleen met andere celebs praat. Micro-celebs kunnen zich dat (nog) niet permitteren.

DEEL DIT BERICHT