Home / Blog / Super Bowl leidt vooral tot veel data en niet tot nieuwe inzichten

Super Bowl leidt vooral tot veel data en niet tot nieuwe inzichten

LATER LEZEN

Afgelopen zondag vond in de VS de 46ste Super Bowl plaats. Dit grootste televisiemoment van het jaar is een climax voor adverteerders, die hun duur betaalde reclamezendtijd optimaal willen gebruiken door onderscheidende spotjes. Daarnaast wordt het amusement in de pauze (de half time show) gezien als een van de entertainmenthoogtepunten van het jaar. Als je vroeger even naar de wc ging, had je het gemist en was het voor eeuwig zonde. Nu kan alles worden nabekeken en daarmee uitgebreider kunnen worden nabesproken. Social media blog Mashable besteedt deze week veel aandacht aan de Super Bowl. Check bijvoorbeeld deze infografiek over de ‘digitale watercooler’, dit verslag over het aantal tweets per seconde tijdens de uitzending of kijk alle reclamespotjes na.

De nieuwe manieren van delen trekken veel aandacht en brengen veel data voort. Dit leidt echter nauwelijks tot nieuwe inzichten over de betekenis die kijkers geven aan de Super Bowl. Het kijken naar dit evenement is een jaarlijks terugkerend ritueel dat altijd al ingebed was sociale structuren (samen op de bank, het eten erom heen gepland). Er wordt nu makkelijker en met meer mensen gesproken door de facilitatie die social media brengen, maar we weten niet of mensen ook andere zaken bespreken.

TAGS
DEEL DIT BERICHT