Home / Blog / Terugblik opinieblog DeJaap

Terugblik opinieblog DeJaap

LATER LEZEN

Oude logo DeJaapGisteren was het precies vijf jaar geleden dat DeJaap gelanceerd werd. DeJaap was een opinieplatform waar mensen van alle politieke kleuren mochten schrijven en reageren. Aanleiding om te starten was de aankondiging van Francisco van Jole in de zomer van 2009 om een site te beginnen waar linkse mensen met andere linkse mensen konden discussiëren. Als linkse UvA-wetenschapper begreep ik dat niet goed: ik discussieerde al de hele dag met linkse mensen en het leek me nuttiger om eens buiten die grenzen te kijken.

Vanaf het begin was DeJaap een collaborative effort. Er werd een Ning aangelegd waar iedereen die dat had zijn interesse in meedoen kenbaar kon maken. Het logo werd gecrowdsourcet. Een enthousiasteling wilde een CMS bouwen. Uiteindelijk kristalliseerde zich die zomer een redactie van elf mensen die samen met Brussen de kar gingen trekken: Huub Bellemakers, Janneke Cremers, Robert Engel, Erik Jacobs, Gyurka Jansen, Robert Molijn, Arne Mosselman, Ilja Nieuwland, Bas Paternotte, Joep Smaling en ik dus. We gingen live rond 20 uur op 1 oktober, ruim een maand voordat Van Jole daadwerkelijk met Joop kwam.

We waren een diverse groep mensen die één ding met elkaar deelden: een discussieplatform willen bieden waar geen overtuiging zwaarder weegt dan de ander, behalve de overtuiging dat er zo’n platform moet zijn. Aanvankelijk publiceerden we vier opiniestukken per dag. Iedereen deed dat gratis: DeJaap was wars van subsidie. De inkomsten die er waren ging naar de host en naar bier. De site groeide.  Er kwamen nieuwsberichten en vaste rubrieken. Begin 2011 lanceerden we subsites, zoals warroom.dejaap.nl over de Amerikaanse verkiezingen. Er kwamen adverteerders. Hoofdredacteur Brussen had grote plannen en buitenstaanders zagen daar wat in. DeJaap werd eind 2012 The Post Online.

Nu, vijf jaar later, kunnen we stellen dat veel drukker is in het online opinielandschap, maar dat er weinig veranderd is. Nu is het de rechtse Joshua Livestro die online met de eigen groep wil discussiëren. Ze gaan pas beginnen als er genoeg geld is en ze proberen dat te werven door met namen te schermen. Geen belofte van Paul Witteman en Dolf Jansen zoals bij Joop, maar Frits Bolkestein en Leon de Winter. De succesformule van DeJaap – een grassroots-project dat talent voortbrengt en uiteindelijk een investeerder weet aan te trekken – wordt dus niet gevolgd.

Dit is een verkorte versie van een column die vandaag op The Post Online verscheen

TAGS
DEEL DIT BERICHT