Home / Blog / Tips voor academici: hoe schrijf je voor het brede publiek?

Tips voor academici: hoe schrijf je voor het brede publiek?

LATER LEZEN

In de meest recente editie van Political Communication verscheen een kort stuk [betaalmuur] van Edward Burmila met tips voor politicologen die graag voor een breder publiek willen schrijven. Uiteraard zijn die adviezen ook relevant voor andere academici die hun inzichten willen delen met meer mensen dan hun collega’s. Allereerst het waarom: gelezen worden is prettig. Je hebt impact en je kennis doet ertoe.

1. Oefen
Bloggen is een ouderwetse term aan het worden, maar academici doen er goed aan een bij te houden. Een blog helpt met ervaring opdoen met een niet-academische manier van schrijven: snel, bondig en toegankelijk. Het helpt daarbij als je een idee hebt van je denkbeeldige publiek (hier bij Diep is dat: iemand werkzaam met jongeren of in de media, met een academische opleiding). Bouw een routine op (bijvoorbeeld elke dag) en verwacht niet te veel: een blog is een middel, geen doel op zichzelf.

2. Ga uitdagingen te lijf
Er is een groot verschil tussen schrijven voor peer-reviewed journals en het bredere publiek. Je hebt veel minder tijd, wat je schrijft moet aandacht trekken en je publiek wil niet veel moeite doen om je te begrijpen, en het redactionele proces ziet er anders uit. Deadlines verschillen sterk – mijn eigen advies is daarbij dat je er zo vroeg mogelijk bij moet zijn. Opiniepagina’s plannen vaak meerdere weken vooruit, al is er altijd ruimte voor een hyper-actueel stuk. Burmila schrijft:

“This is where blogging proves its worth. I’ve hardly generated Earth-shattering insights via blogging, but after a decade of regularly updating it with about 500 words per day I have reached a point as a writer at which I can produce a quality first draft of an opinion/commentary piece around 800 words in under an hour (unless substantial research is required). This is not a business in which dragging one’s feet is a good idea. There are plenty of writers out there, and if you cannot work quickly it is likely that one of them will scoop your idea.”

Het is vaak beter om een stuk eerst te pitchen, in plaats van al helemaal te schrijven. Onthoud: ook die pitch moet bondig en aantrekkelijk zijn.

3. Breng variatie aan
Begin met regelmatig schrijven voor je eigen voldoening. Oefen met pitches en vraag deskundigen uit de media om advies. Denk niet dat je alles al kan:

“One certainty, though, is that trying to get into a popular magazine can be every bit as humbling as submitting to American Political Science Review(APSR). The writing styles are very different, and you’re likely to find out that you’re not as good a writer as you think at first. But this is a skill worth pursuing for faculty in an era in which our worth is regularly called into question.”

4. Lees geen comments
Het maakt niet uit voor welke titel je schrijft: lees de reacties eronder niet. Burmila zegt daarover (en ik ben dat met hem eens):

“They will range from bizarre to threatening to inane. Even if your writing is brilliant, it is still the Internet.”

Diep verzorgt al jaren workshops populair schrijven voor academici aan, op maat gemaakt. Neem contact op voor meer info. 

DEEL DIT BERICHT