Home / Blog / Trend: houden van Holland

Trend: houden van Holland

LATER LEZEN

Waar Nederlanderschap eerder slechts tot uiting kwam tijdens een voetbalwedstrijd of op Koninginnedag, wordt de Nederlandse identiteit de laatste jaren sterk geconsumeerd.  Ik Hou Van Holland is het kijkcijferkanon van RTL op de zaterdagavond. Reclames zoals van De Nederlandse Energie Maatschappij en Hollandse Nieuwe appelleren aan een Nederlandse identiteit. Ook huishoudelijke artikelen, woonaccessoires en kleding zijn steeds vaker voorzien van traditionele Holland-symbolen, zo blijkt uit een klein onderzoek [samenvatting] van het Meertens Instituut. Producenten spelen hiermee in op versterkte gevoelens van Nederlanderschap, ontstaan in reactie op mondialisering en immigratie. Ze maken daarbij gebruik van stereotiepe denkbeelden over wat Nederlanderschap is, zoals het idee van zuinigheid en koopmansgeest. Niet iedereen herkent zich hierin en er is ook stevige kritiek op deze manier van aanspreken. Bas Heijne schreef enkele weken geleden een column tegen het ‘Hollandse’ in reclame, publicist Hedwig Wiebes ageerde tegen Pickwick  Dutch Tea Blend en Koefnoen maakt deze parodie op De Nederlandse Energie Maatschappij. De trend en de kritiek laten zien hoe reclame (als onderdeel van populaire cultuur) het terrein is van strijd.