Home / Blog / Trend: online laten zien wie je bent met je culinair kapitaal

Trend: online laten zien wie je bent met je culinair kapitaal

LATER LEZEN

Als men de vele nieuwe voedselblogs moet geloven is biologisch, gezond, fair en lokaal voedsel een steeds belangrijker onderdeel geworden van ons dagelijks leven. Het digitale delen van min of meer culinaire foto’s op Facebook en andere sociale media heeft  de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Zo bestaat er zelf een app waarmee foto’s van het bereide voedsel makkelijk digitaal gedeeld kunnen worden. ‘Je bent wat je eet’: foto’s van geconsumeerd voedsel zijn een belangrijk onderdeel geworden van je digitale identiteit. Smaak voor bepaald voedsel werkt ook hier onderscheidend en verraadt in één oogopslag de mate aan cultureel kapitaal [wiki].

Voor wie zijn kapitaal in dit opzicht wil verhogen (voor zover dat überhaupt mogelijk is) krijgt dit weekeinde op het Food Film Festival in Amsterdam volop de kans. De getoonde films gaan naast het bereiden van bepaalde gerechten ook over de rol van de bioindustrie en  – zoals in de film Lemon Tree –  over de manier waarop de dreigende vernieling van een fruitbomengaard symbool staat voor de geschiedenis van de Palestijnen. Daarnaast worden er ook workshops gegeven waarin de amateurkok zijn vaardigheden kan bijspijkeren en bijvoorbeeld kan leren hoe je zelf worst maakt. Natuurlijk bestaat er ook de mogelijk om uitgebreid en lekker te eten. Dit festival is dan ook een must voor de ijverige amateurkok maar tegelijkertijd ook een gruwel voor de haters van etenfoto’s op hun tijdslijnen die na dit festival zeker zullen toenemen. Maar ook voor deze mensen bestaan er volop mogelijkheden om hun wrok jegens etenfoto’s te uiten, bijvoorbeeld in de STOP TAKING PICTURES OF YOUR FOOD, JUST EAT IT! groep op Facebook.

Ziehier de trailer van het Food Film Festival:

 

 

DEEL DIT BERICHT