Home / Blog / Trend: transnationale televisie

Trend: transnationale televisie

LATER LEZEN

Televisiekijken is dankzij digitale kabel en internet minder eenduidig geworden. Nergens is deze trend zo duidelijk als in Azië, waar de laatste twee decennia media-industrieën zijn geliberaliseerd. The International Journal of Cultural Studies wijdt daarom in mei een gehele editie aan transnationale televisie in Azië. Aziatische kijkers kijken niet alleen veel Amerikaanse producties, maar zijn inmiddels ook gewend aan regionale televisie. Zo kun je in Singapore kiezen uit verschillende ondertiteling en/of verschillende nasynchronisatie. Ook worden er titels voor de bredere markt gemaakt, zoals Asian Idol uit Indonesië. Bestaande formats worden niet alleen vertaald naar de eigen markt (een fenomeen dat in de huidige mondialiserende wereld überhaupt niet meer goed werkt), maar ook aangepast aan de eigen markt. Een voorbeeld daarvan is de Taiwanese adaptie van Sex and the City, waarin Taiwanese vormen van vrouwelijkheid verbeeld worden. Aziatische transnationale televisie laat zien dat glocalisatie niet alleen een proces is waarbij mondiale en locale sferen elkaar versterken, maar dat dit proces dynamischer is en regio’s groter dan de natiestaat bevat.

DEEL DIT BERICHT