Home / Blog / Trollen leggen goedkope collectieve verontwaardiging feministen bloot

Trollen leggen goedkope collectieve verontwaardiging feministen bloot

LATER LEZEN

Dit is geen feministHet internet is een plek waar niches tot bloei kunnen komen. Het feminisme profiteert hiervan en op sociale media zijn heel veel verschillende feministische stemmen te horen. Sociale media zijn bij uitstek een plek waar je verontwaardigd kunt zijn over van alles. Clickbaitsites spelen in op gegarandeerde verontwaardiging over seksisme (zie voorbeeld, voorbeeld, voorbeeld van Buzzfeed). Ook de aandacht voor hashtags als #yesallwomen (toelichting) getuigen van een productieve uitwisseling tussen verontwaardiging en makkelijke content voor blogs.

Trollen zijn in principe apolitiek, maar zijn volgens onderzoeker Whitney Philips wel gedreven door kritiek op de media (zie dit stuk over RIP trollen). Bovendien zijn trollen het logische gevolg van sociale media (zie dit onderzoek). Wanneer je deze ingrediënten bij elkaar optelt is het niet raar dat trollen zich manifesteren in internetdiscussies over feminisme.

Vorige week besloten gebruikers van 4Chan te gaan trollen onder de hashtag #EndFathersDay.

Het zou gaan om een onderdeel van een groter project genaamd Operation Lollipop dat als doel heeft feministen in verlegenheid te brengen. Deze trollen hebben dummy accounts die van feministen lijken te zijn. Bovenstaande tweets zijn dus afkomstig van trollen die zich voordoen als feministen.

Buzzfeed (oh ironie!) beschrijft duidelijk hoe zo’n hashtag gaat opvallen dankzij de valse accounts. Vervolgens reageren echte mensen erop, waardoor de hashtag nog meer vaart krijgt.

Daarna pikken blogs en eventueel grote media-outlets het op. Inmiddels is dus duidelijk dat de hashtag niet ‘echt’ was. ‘Activisten’ claimen dat ze al meer dan 200 accounts hebben ontmaskerd.

Natuurlijk kan je boos worden op trollen die proberen feministische kringen te infiltreren. Deze actie laat echter meer zien. Hashtagactivisme is gericht op bewustwording waarbij het onduidelijk is wat er met die bewustwording gedaan moet worden. Iedereen spreekt erover maar niemand weet wat er daarna moet gebeuren. Zulke campagnes en initiatieven trekken veel lezers. Tegelijkertijd zijn in de aandachtseconomie van het internet zulke campagnes makkelijk te corrumperen en te sturen. De les die trollen ons hier leren is dat ‘gewone’ internetgebruikers goed moeten nadenken voordat ze reageren, liken en retweeten. Zij moeten zich realiseren dat hun collectieve verontwaardiging vooral de batterij voedt waarop de contentmachine van het internet draait.

DEEL DIT BERICHT