Home / Blog / Valt Dove definitief door de mand met uitbuiting onzekerheid vrouwen?

Valt Dove definitief door de mand met uitbuiting onzekerheid vrouwen?

LATER LEZEN

Beauty patchDove verkoopt al jaren schoonheidsproducten met campagnes waarin zogeheten ‘echte schoonheid’ centraal staat. Het cosmeticamerk bewandelt daarmee een fijne lijn. Enerzijds stellen ze dat het moet gaan om ‘echte schoonheid’, anderzijds brengen ze wel antirimpelcrème aan de man vrouw. De hypocrisie daarachter is al vaak benoemd – zie deze blogpost. Het lijkt erop dat Dove het met de meest recente campagne echt te bont heeft gemaakt. In een video die duidelijk bedoeld is om viraal te laten gaan, krijgen vrouwen een ‘beauty patch’ – een pleister die uiteraard niets doet.

Vrouwen in de video biechten hun onzekerheid over hun lichaam op. Begeleidend psycholoog Ann Kearney-Cooke moedigt de vrouwen aan zoveel mogelijk te delen. De vrouwen trappen in de pleister en rapporteren verbetering. Later krijgen ze te horen dat er niets in de pleister zat. Ze zijn allemaal heel blij: ze voelen zich empowered nu ze ‘ontdekt’ hebben dat de sleutel tot schoonheid in zelfacceptatie lag. Beauty is a state of mind is de pay-off.

De beauty patch bestaat niet, maar alle andere Dove-producten wel. Het filmpje zet eerst vrouwen aan zelfreflectief te zijn en kritisch naar hun uiterlijk te kijken. Vervolgens is de boodschap dat Dove hen kan helpen hun ware schoonheid te ontdekken. En passant worden vrouwen ook nog even neergezet als domme gansjes die je alles kunt waarmaken.

Het doet me denken aan een drugsdealer die je eerst de put in praat vanwege je drugsverslaving, je laat inzien dat drugs je geen beter gevoel geven en als je huilend in zijn armen hangt om hem te bedanken voor de levensles, je een shotje heroïne verkoopt.

Boze reacties op de campagne bijvoorbeeld bij Jezebel (“most bullshit yet”), Time (“fails”) en de Huffington Post (“tricks”). De laatste onderzocht trouwens of de vrouwen geen actrices zijn, want come on!

 

TAGS
DEEL DIT BERICHT