Home / Blog / Verleidt Facebook tot alcoholconsumptie?

Verleidt Facebook tot alcoholconsumptie?

LATER LEZEN

Onderzoeken naar de negatieve effecten van Facebook schieten de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond. Dit is aan zich niet opmerkelijk. Zo staan en stonden nieuwe media altijd onder verdacht schadelijk te zijn voor de gezondheid van vooral jongeren en vrouwen. Opvallend aan de onderzoeken naar Facebook is de schijnbaar obsessieve aandacht voor alcohol en dan met name in Amerikaanse onderzoeken. Al in 2009, toen Facebook pas vijf jaar oud was, werd er een onderzoek gehouden naar de manier waarop Facebook omging met alcoholreclames met als resultaat een nogal streng videoclipje waarin nog eens werd uitgelegd waar overmatige alcoholconsumptie toe kan leiden:

Ook in een recent onderzoek [abstract] naar collegestudenten en hun afbeeldingen met alcoholreferenties op hun profielen schemert een ondefinieerbare angst voor dit sociale medium door. Ofschoon in het onderzoek alleen maar geteld werd hoeveel foto’s met alcoholreferenties collegestudenten op hun ‘walls’ plaatsen worden er in de conclusie nogal harde uitspraken gedaan over de effecten van deze foto’s. Zo wordt er verwezen naar de “Super Peer Theorie” waarna media de invloed van ‘peers’  kunnen versterken. De foto’s met alcoholreferenties zouden dus andere studenten tot alcoholconsumptie kunnen verleiden. Ziehier de schadelijke invloed van Facebook.

Dat overmatige alcoholconsumptie schadelijk is staat buiten discussie. Maar dit soort uitspraken baseren op hoogst speculatieve aannames, waarbij achteraf theorieën aangehaald worden om de cijfers te verklaren en houden derhalve weinig rekening met de sociale realiteit die veel complexer in elkaar zit dan dit soort onderzoeken doen vermoeden.

CC Foto: MrVJTod