Home / Blog / Voor het eerst dalen de reclame-uitgaven aan televisie

Voor het eerst dalen de reclame-uitgaven aan televisie

LATER LEZEN

In 2016 werd er in Nederland bijna een miljard euro uitgegeven aan reclame op televisie: €863 miljoen aan televisiespotjes en €129 aan ‘non-spot’ zoals product placement. Dit jaar daalden die uitgaven significant met zo’n 5 procent. Dat blijkt uit de Entertainment & Media Outlook 2017-2021 van PwC, een rapportage vol data over bestedingen en mediagebruik in Nederland.

In de eerste helft van 2017 was er nog sprake van een toename, maar die is te wijten aan voetbal en de Olympische Winterspelen. In de tweede helft lopen de uitgaven sterk terug, en dat terwijl advertenties voorafgaand aan online kijken voor het eerst in de data meegenomen zijn. De daling gaat gepaard met een daling in kijktijd, die vooral sterk is onder jongeren – de leeftijdsgroep 13-34. Het is belangrijk op te merken – wat PwC niet doet – dat die groep niet meer lineair zal gaan kijken, die kijkers blijven weg. Real-time televisie zal steeds meer afhankelijk worden van live-evenementen zoals sport.

PwC is echter opmerkelijk optimistisch. Ze zien veel in non-spot adverteren en noemen daarbij Vodafone’s samenwerking met The Voice. Ook dat is echter een typisch live-programma waarvan er niet veel zijn. Daarnaast verwacht het consultancybedrijf veel van online televisie-inkomsten. Het lijkt daarbij geen rekening te houden met reclame-ontwijkende technieken als adblockers, die ook zulke spotjes blokkeren. PwC is verder hoopvol vanwege de mogelijkheden van smart-TVs, waar je bijvoorbeeld direct op een reclame zou kunnen klikken om een testrit in een nieuwe auto te boeken (hun voorbeeld). Tot slot wordt opgemerkt dat veel afhangt van wat Netflix gaat doen. Mocht de streamingdienst een gratis versie met reclame gaan aanbieden, dan verandert het hele speelveld. Daar hebben ze dan wel weer gelijk in.

Gevonden via Paul Disco