Home / Blog / Waar blijft het protest tegen Facebook?

Waar blijft het protest tegen Facebook?

LATER LEZEN

facebook-problemwithreach-01In februari schreven we hier over het probleem met Facebook en pagina’s. Facebook heeft de algoritmen van de nieuwsfeed zo ingesteld dat het aantal mensen dat een post te zien krijgt danig verkleint (zie ook onze blogpost over het probleem van Facebook en de nieuwsfeed). Bij Diep betekent dit dat onze updates meestal slechts getoond worden aan 22 mensen. Facebook doet dit zo omdat de site hoopt dat je dan posts gaat promoten en dus gaat betalen voor zichtbaarheid. Dat voelt oneerlijk: de mensen die onze Facebookpagina liken zou ik gewoon moeten kunnen bereiken via die Facebookpagina. Volgens Derek Muller, de persoon achter Veritasium, is er meer aan de hand. Facebook zou werken met nep-likes, zo schreven we in onze blogpost.

Het verslechterde bereik van pagina’s begint steeds meer op te vallen. Next Monday’s Hangover is een organisatie die feesten organiseert. Hun pagina heeft 11.836 likes (volgers), maar ze schrijven dat een recente update slechts 271 van hen heeft bereikt – ondanks interactie met de post! Next Monday’s Hangover is voor hun promotie bijna geheel afhankelijk van Facebook. Een drama dus.

Vergelijkbaar las ik op Booooooom dat zij soms maar 400 mensen bereiken van de meer dan 155.000 mensen die hen hebben geliket op Facebook. Dat is minder dan één procent! Bij Diep moeten we dus blij zijn met de zes procent bereik. Jeff van Booooooom voorspelt dat dit het einde zal zijn van Facebook. Daar heb ik mijn twijfels over, maar eerst een meer prangende vraag: waar blijft het protest? Waar blijft de 1-miljard-mensen-tegen-de-nieuwsfeed-petitie?

Om niet afhankelijk te zijn van Facebook en toch niets van Diep te missen, is er sinds kort een wekelijkse nieuwsbrief.

DEEL DIT BERICHT